Peter Warrers ambitiøse mediekoncept

Han VIL det bare med hud og hår. Den respekterede Drage-sejler og marketingsdirektør Peter Warrer brænder i den grad for sejlsporten. Og manden fra Århus Sejlklub og KDY, VIL have vores sport mere i medierne ved at gøre den publikumsvenlig. ”For det er sejlads jo slet ikke i dag. Når vi ser os selv i spejlet, så er vi ikke gode nok. Sejlsport er for kedelig at se på tv. Vi skal i stedet give folk et sug i maven. Konceptet vil også vække opsigt i enhver havn, der ønsker aktivitet,” siger Peter Warrer til Bådmagasinet. En mand som faktisk ved noget om show. Warrer, der er uddannet dramaturg har nemlig selv stået på scenen i 60’erne med langt hår og lavet totalteater i Århus, mens Lars Hug spillede musik til. Nu vil han lokke tilskuerne til sejlsporten. Det skal ske med sejlsportens mest underholdende både: den olympiske 49’er og tremandsbåden 18 footeren, som sejler endnu stærkere. Konceptet hedder SailingStars og Peter Warrer og de danske 49´er-sejlere står bag projektet, som peger ind i fremtiden.
”SailingStars er unikt i forhold til alt andet, det er ikke set i verden før, men vi er inspireret af skifsejlads i Sydney Havn, hvor tilskuerne spiller på sejlerne. Vi vil lave sejlads 30 meter fra publikum, hvor start-mållinje og gate vil være. Der er tale om ufatteligt meget action med en sejlads, der højst må tage 12 minutter. Det bliver med fem 49’er-topsejlere fra Danmark og fem proffer fra udlandet. Alle hold i forskellige farver med reklamer på, så tilskuerne let kan følge med i speakerens beretninger,” siger Peter Warrer i højt tempo. Warrers søn Jonas sejler i øvrigt på det danske landshold i 49’er med Martin Kirketerp. SailingStars-projektet er planlagt til at gå i luften under Århus Festuge 1. til 3. september og en uge efter køres konceptet i København. Ved siden af sejladsen skal også foregå andre ting som beachvolley og kajakbasket.

Budgettet for SailingStars er på 1,1 mio. kr. Hvor langt er I?
”Vi har 200.000 kr. på nuværende tidspunkt fra en sponsor, men vi er inde i spændende drøftelser med sponsorer. Hver båd koster op til 55.000 kr., og der har et firma et kæmpe sponsorareal, hvor deres logo bliver set. Vi skal have 10 sponsorer, en til hver båd. Vi håber også på en hovedsponsor, det vil være oplagt for TDC, Sony Ericsson, Motorola og andre tele- eller mobiludbydere, da vi i konceptet har SMS-betting, hvor tilskuerne skal spille på sejlerne lige før start.”

Kan jeres sponsorer kollidere med landsholdssponsorerne Elsam og Hempel, der ikke tillader andre sponsorer på landsholdets både?
”Vi har en ansøgning inde hos Dansk Sejlunion og vi håber at Elsam og Hempel giver tilladelsen og at de eventuelt vil være med på bådene også. Der er jo tale om yderligere omtale til landsholdsponsorerne og ikke om personlige sponsorer, der tager noget af en eksisterende eksponering”.

Har I forhandlet en tv-kontrakt på plads?
”Nej, vi arbejder på det og har kontakter vi taler med.”

Hvor sikkert er det at I sejler 1. til 3. september under Århus Festuge?
”Under alle omstændigheder bliver der sejlet og det med en gruppe dygtige unge 49’er-sejlere og 18 footsejlerne brødrene Clausen. Det bliver kun et spørgsmål om hvor højt
niveauet bliver. Men vi har allerede holdt to testsejladser og det tegnede positivt.”

Du siger at sejlerne skal spille roller under sejladsen. Minder det lidt om wrestling?
”Ja, vi skal have en Thomas Gravesen, der brokker sig, det må være ’grusomme’ store Martin Kirketerp. Og så er der svigermors drøm Peter Hansen og hans frække bror Søren, Allan Nørregaard er professoren osv. Jeg mener at sejlerne skal råbe lidt, skabe noget for publikum. 49’er-sejlerne er helt nye og unge stjernesejlere, som ser tingene på en mere frisk måde, og jeg håber derfor også, at de vil skærpe deres roller under sejladsen, så længe det ikke går ud over det sportslige niveau,” siger Peter Warrer.

13 regler i SailingStars
1. Kapsejladsen foregår lige op i hovedet på publikum.
2. Hver båd/sejl/mandskab har sin helt entydige farve og sponsor.
3. Opned-banen er ekstrem kort på kun 300-400 meter med gate på midten.
4. Midtergaten er smal, hvilket skaber dramatiske situationer.
5. Feltet består af kun 10 jævnbyrdige både.
6. Start-, mållinje og midtergate er identisk og placeret foran publikumstribune.
7. Kapsejladsreglerne er reduceret til tre enkle bestemmelser og der dømmes på vand.
8. Sejladser kører uafbrudt fra 11.00 til kl. 15.30 i et højt gear med 49’er og 18 footer.
9. SMS-betting er med til at holde spændingen på kogepunktet, specielt for de unge.
10. Ved startlinjen er et pitstop i form af en lille strand eller en ponton med dejlige damer.
11. VIP/presse yachts er opankret midt i banen som forhindringer.
12. Celebreties til stede for at kaste glans over begivenheden og til pro/am-sejladser.
13. De atletiske sejlere vil få forskellige karakterer: De hårde, de søde og de sjove.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen