Børge Børresen - legenden fra Vejle

I 2002 var Børge Børresen på Christiansborg. Her blev han udnævnt til Ridder.
”De må hilse Henrik, han har vel haft en finger med i spillet,” sagde Børge let smilende til dronning Margrethe.
”Vi kan også tænke selv,” lød det fra Danmarks dronning. Underforstået at Margrethe udmærket var klar over Børges betydning for dansk sejlsport og bådebyggeri.
Vi er på besøg hos 87-årige Børge Børresen i Brønsodde, hvor den pensionerede bådebygger bor.
Forinden havde han hentet Bådmagasinets udsendte, der bestemt ikke skulle tage en dyr taxa fem kilometer ud af byen. Børge går langsomt og har en krykke til sin hjælp. Alligevel kunne han godt passere en lille grusplads ud for hans vidunderlige rækkehus, og hen til en lille lystbådehavn, som han selv har bygget med sten ud på trillebøre. Siden er havnen og grunden solgt. Og i den forbindelse sikrede Børge sig, at netop han fik det yderste hus, 25 meter fra Vejle Fjord. I havnen ligger en enkelt båd, det er sønnen Oles røde BB 10-meter, som netop Børresen Værftet har tegnet og sat i produktion. Inde i Børges lyse rækkehus hænger medaljer fra verdensmesterskaber og store trofæer, som han har vundet i ind- og udland. Det ligner nærmest et lille museum. På 1. sal pryder en halvmodel, han vandt sammen med Jesper Bank med VM-guld i 1993.
”Er du sulten. Skal jeg smøre noget mad,” siger Børge og trækker øjnene sammen til et smil. En kop kaffe er fin, fortæller jeg. Børge er nået sit livs efterår. Faktisk så meget at lægerne ikke vil operere ham længere, selvom hans hofter og knæ driller og smerter. Og hoften blev ikke bedre efter at Børge i 2000 faldt igennem taget på Børresens hullede bådeværft inde i Vejle.

Kommer du ud og sejle igen?
”Nej, det har jeg affundet mig med,” siger Børge og kigger ud på en coaster, der passerer forbi. En kikkert står i vindueskarmen. Den bruges til at kigge på bådene under tirsdagskapsejladserne.

Hvor meget kapsejlads tænker du i dag?
”Jeg følger da med i hvem som vinder i Dragen. Og jeg kan også se at Kronprinsen sejler i Farr40, men det går da vist bedre, når han sejler Drage. Den passer ham bedre.”

Hvilken sejr har du været gladest for de seneste 50 år?
”Det ved jeg sgu ikke. Jeg kan ikke skille sejladserne af,” siger Børge tørt og tager en slurk kaffe mere. Kagen vi får serveret er fra en af bådebyggerens Dragevenner i Schweiz. ”Men konkurrencen er blevet hårdere i dag, det skal jeg love for.”

Var det hårdt at være gast for Jesper Bank, da du og din søn Ole vandt Drage-VM i Travemünde?
”Nej, han er sgu meget rolig. Han er ikke til at bringe ud af fatning. Jeg sørgede for spileren. Før sidste sejlads sagde han til os: ’Hvad fanden hænger I med hovedet for. I mandags lå vi lige, nu fører vi VM med syv point’.”

Hvorfor har du ikke sejlet med Anders? (Den anden søn, som i dag er en af hovedkræfterne i Børresens Bådebyggeri).
”Der er nogle der er stille og rolige, og så er der nogle der råber og skriger. Det sidste gør Ole ikke.”
Om moderne både er Børge helt klar i mælet. Det er ikke hans kop te. Man skal kunne røre vandet fra cockpittet. En BB 10-meter er stadig god, det er følelsen af at sejle, der tæller.
”En BB 10-meter er verdens næstbedste båd. Den bedste det er Dragen.”
Jeg pralede med jeg havde sejlet 16 knob i en BB 10-meter.
”Nå, men jeg har sejlet 22 knob under en Sjælland Rundt. Der blæste det fandeme. Vi surfede ikke, vi planede.” Bornholmerurets slag bryder ordene i det stille rækkehus.

Hvorfor har du haft så godt et renomme, Børge?
”Det ved jeg såmænd ikke. Men har der været problemer så har jeg altid løst det. Jeg har ikke haft et æresbegreb, men tingene skulle være i orden.”

Har du været den store tursejler?
”Jeg har næsten aldrig sejlet tursejlads, det har ikke interesseret mig.”

Hvordan holdt du så ferie?
”Ved at sejle kapsejlads.”

Hvad sagde konen til det?
”Jamen, hun og børnene var med på land i en campingvogn.”
Børge siger videre:
”Et år prøvede vi at tage på campingferie på Bornholm. Vi var der kun en dag. ’Der er VM i Sverige, så vi kører til Sverige’,” sagde jeg dengang. ”Bornholm er da meget flot, men hvad skal man være der for i otte dage,” sagde Børge og smilede. Forstanden fejler ikke noget, kun den slidte krop.
Til kapsejladserne kørte Børge og Ole rundt med Dragen på lastbilen. Den var fyldt med ekstra master og udstyr til Drage-sejlerne.
Børge ville ikke høre tale om at jeg skulle tage en taxa til Vejle Station.
”Jeg kører dig,” sagde den usædvanlige venlige og hyggelige mand, der er en legende i dansk bådebyggeri.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen