Fra verdens tag til havets overflade

Da Michael Strynø begyndte at klatre, oplevede han megen modvilje fra de etablerede bjergbestigere, der mente hans projekter hverken var forsvarlige eller mulige. Nu håber han naturligvis, at sejlerne vil være mere åbne og bakker op om hans ideer, der med garanti vil være med til at generere noget af den medieomtale, der higes så kraftigt efter.
Det er ikke de store sejladsmæssige bedrifter Michael kan skrive på cv’et. Faktisk går de seneste helt tilbage til barndommen i faderens Colibri, hvor han elskede at sejle, når det stormede. En passion han givetvis kommer til at nyde godt af, når de syv have skal besejres.
Planen er, at båden bliver færdig i løbet af 2004, hvorefter den står på træningssejladser. Ture til eksempelvis Island, eller langt op i den Botniske Bugt. Disse ture skal ikke være singlehand, de er en del af læretiden, hvor der er planlagt en besætning på tre måske fire personer.
Kendskabet til båd, sejl, navigation når i løbet af 2005 et niveau som gør, at kernebesætningen på tre mand kan lave den første jordomsejling med start i efteråret 2005. Herefter er Michael klar til første singlehand sejlads året efter, hvor målet naturligvis bliver titlen som den hurtigste skandinav rundt om Jorden alene.
Michael har sat årtiet fra han er 40 til 50 år af til sejlsport. Efter singlehandsejladsen i 50 fods båden overgår båden til sponsorernes vold. Side-løbende er bygningen af en 80 fod katamaran ved at være færdiggjort. På dette tidspunkt håber og tror Michael, at han er kommet så langt og fået så mange kompetencer, at han vil kunne tage kampen op mod franskmændene. Muligheden for at udvide kapsejladsen til mere end en gang rundt om Jorden er også på tegnebrættet.
”Hvorfor er det franskmændene, der har taget patent på det lidt ekstreme. Jeg kender dem jo fra bjergene, hvor de tror de kan det hele, men jeg er sikker på, at når det virkelig gælder, så kan vi danskere sagtens være med,” siger Michael Strynø overbevisende.
Han har modtaget masser af moralsk støtte og gode råd fra trimaran kollegerne fra Nokia Sailing Team. Virksomheder og handelsfirmaer fra bådbranchen og industrien er allerede kommet på banen med mere end blot ord og skulderklap. Blandt andre er International, RayMarine, Viking gået fuldt ind som produktsponsorer. Og mens Scanmast er ind over med et favorabelt tilbud på den 22 meter lange kul-stag, afventer Mi-chael fortsat et tilbud fra danske og udenlandske sejllofter.
Derudover fo-regår der løbende forhandlinger om helt konkrete sponsorater og endnu flere produktsponsorater.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen