Peter Madsen er ingeniør og opfinder, og han er meget skibsteknisk interesseret, så hvorfor ikke bygge en båd? Ved nærmere eftertanke var det mest udfordrende og komplicerede nok at bygge en undervandsbåd. Så det gjorde Peter Madsen fra Farum.
Det var en stor oplevelse at konstruere og bygge u-båden, men det viste sig, at oplevelsen var endnu større ved at sejle i den. At se lyset i den undersøiske verden gennem de ganske små koøjer var helt fantastisk. ”Det er meget bedre end at være svømmedykker. Her kan vi sidde i tørt tøj og dykke ned og se på gamle vrag i Sundet. Det er en stor oplevelse,” fortæller Peter Madsen begejstret. ”Og så er man ikke fristet til at tage noget med fra et vrag, for det kan man ikke fra u-båden. Man kan kun se, ikke røre.” I øvrigt blev det i 2003 forbudt at tage noget som helst fra sunkne vrag.
Hans mini u-båd ligner en model af en stor u-båd med tårn og et lille dæk. Meget af dækket og det udvendige på en u-båd er slet ikke vandtæt, men har store afløbshuller. Det indvendige i en u-båd er det vandtætte trykskrog, som har et cirkelrundt tværsnit for at kunne tåle vandtrykket. Der er i 10 m dybde 1 atmosfæres overtryk, og det er godt 10 ton pr. kvadratmeter undervandsbåd.
Koøjerne er også ganske små og cirkelrunde. Der kan ikke være firkantede åbninger i en u-båd, heller ikke nede i skotterne, for så vil de revne i hjørnerne, når u-båden bliver trykket lidt sammen af det enorme vandtryk.
”De første koøjer var 10 cm i diameter, men så små koøjer var ikke gode, for det var for tæt på øjnenes egen afstand. Så nu har u-båden fået installeret to store koøjer i styrbord side på 20 cm.”
U-båden, som hedder ”Freja”, har i 2003 haft over 150 vellykkede dyk. Mange gange med to om bord. Man kan dog desværre ikke købe en billet til en tur, men må melde sig ind i vores klub og et medlemskab giver så ret til at dykke med båden, forklarer Peter Madsen entusiastisk.
I starten var der rygter om at u-båden ikke kunne dykke. ”Passer ikke,” siger Peter Madsen fornærmet. ”Den virkede nu fra første dyk. De eneste problemer, vi har haft, er almindelige motorbåds problemer som et lidt utæt stævnrørsleje.”
U-båden er sponseret af elektronikfirmaet Simrad og udstyret med navigations-instrumenter fra firmaet. Bl.a. en side scan sonar, der er en stor hjælp når noget skal findes på havbunden. Til vinterens bådudstilling i Bella Center udstilles den af Simrad, så du med egne øjne kan overbevise dig om, at det er rigtigt nok: En amatørbygget undervandsbåd.
Peter Madsen har travlt på ”værftet” i Farum, for han er ved at bygge en endnu større u-båd på dobbelt længde af ”Freja” og med deplacement på 8 ton mod 3,2 ton for ”Freja”. Peter Madsen kan kontaktes på tlf. 24 20 83 89 eller på e-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. og www.submarines.dk viser bl.a. klip fra et undervandsdyk. Det går stærkt mod næste dyk med den næste, store u-båd i 2004. Pøj-pøj.
Den kan ikke noget: Amatør u-båd
Gør ikke sådan: Denne særprægede ”u-båd” er bygget for sjov og kun til overfladesejlads. Hvis den dykkede, ville den aldrig komme op igen ved egen kraft.
U-båden er ikke sødygtig i bølger. Fribordet er lavt, og der er en meget stor indvendig ballast for at få det kun ca. 1,5 m brede stålskrog til at flyde på højkant. Alligevel har u-båden faktisk sejlet 60 sømil fra Göteborg til Falkenberg. Her kom den klogelig på land som beboelse for ejeren i 2-3 år. Han har sikkert haft god tid, mens han svejsede og bankede, men siden har han nok indset, at et så specielt amatør fartøj kan være farligt at sejle med. Nu er u-båden fjernet, og formodentlig er den blevet til gavnligt jernskrot. På www.psubs.org kan man se en masse om vellykkede civile selvbygger-undervandsbåde.