Tips og råd
• Brug kun zinkanoder af god kvalitet. •Anoder må ikke overmales.
• Skift anode når 50% er tæret væk. • Anoder i motorer skal også tjekkes en gang imellem, specielt de der sidder i saltvandskredsen i kølesystemet.
• Til sejldrev der bruges i ferskvand skal anoden være af magnesium ellers zink.
• Vær opmærksom på at slanger med grafit/karbon (fleksible slanger som skal kunne tåle varmen) leder strøm! De bør ikke kobles til skroggennemføringer. De kan desuden udgøre en galvanisk celle med andre metaller.
• Hvis du tager landstrøm om bord, må du forbinde jordledningen med motorblokken. Det er et af flere alternativer som er påbudt, for en sikkerheds skyld.
• Alternativt kan du montere en skille-transformater på landstrømmen. Den er lovlig, men beklageligvis dyr. Den eliminerer alle tærings-problemer.
• Som et tredje alternativ kan du bruge en såkaldt galvanisk isolator. Den beskytter også mod galvanisk tæring, men ikke mod elektrolyse.
• Har du hverken en skille-transformater eller en galvanisk isolator, bør du kun bruge landstrøm i båden kort tid ad gangen.
• Kap aldrig jordledningen i landstrømmen. Det er ulovligt og livsfarligt. Du (og dine gaster) risikerer at få elektrisk stød!
Ord og forkortelser:
A: Ampere, strøm.
AC: Alternating Current, vekselstrøm.
DC: Direct Current, jævnstrøm.
Galvanisk: Elektrisk. Begrebet galvanisk element blev brugt at den italienske fysiker Alessandro Volta (1745-1827) som opfandt de første elektriske batterier i 1800.
Korrosion: (iflg. leksikon): ”Tæring pga. kemisk påvirkning, særligt af metal (rust, ir)”.
mA: milliAmpere (en tusindedel Ampere).
V: Volt, s pænding.
Omega: Sidste tegn i det græske alfabet, som bruges som symbol på resistans (modstand), ohm.
Hej alle
Er der nogen her i debatten der kan huske i et bådblad at have set en beskrivelse af - med tegninger - hvordan man laver en ny kistebænk eller cockpitgulv ved at man limer stave/lister på en vandfast krydsfiner og bagefter fuger det med sigaflex eller lignende
Jeg ville blive meget glad for hjælpen
Mailadresse Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
P.f.tak
Keld kreutzfeldt-andersen
Jeg har et problem med tæring af propellen. Tærezinken på akslen er tæret bort på kun to måneder. Der er en hovedafbryder på det elektriske system. Har nogen en mening om hvad kan det kan skyldes?
Meget interessant. Som jeg tolker dette skal man koncentrere sin indsats på:
1. Unlade at mixe forskellige metaller i fobindelse med skroggennemføringer mm. (galvanisk korrison)
2. Have helt styr på det elektriske system i sin båd. (elektrolytisk tærring)
Ang 1. Alle ved at man ikke skal montere rustfrie fittings på indersiden af en skroggennemføring i f.eks messing. Dette er let at undgå de disse materialer ser helt forskellige ud. Det er derimod langt sværrere at skelne messing fra f.eks. bronze. Men er der nogen ved om dette reelt er et problem da messing og bronze(og andre lignende legeringer) formentligt ligger ret tæt i spændingrækken?
Ang. 2. Jordfejl på havnens installation kan meget let blive et problem man ikke er herre over. Det er desværre ikke alle havne der kontrollerer jordspyd reglemæssigt. Jeg tænker på om man helt skulle lade være med at forbinde \"land-jord\" i sin 230V installation ombord og istedet benytte 0V (motorblokken) som beskyttelsesleder??
Kommentarer modtages gerne!
Med sejler hilsen Tom Withen