Storbådssejlads: Bejlerne til sponsorkronerne
Der er pt. knap en håndfuld storbådsprojekter i Danmark med ambitioner om at konkurrere internationalt. Eneste umiddelbare fællesnævner er de manglende sponsorer.
Fadæser frem for succes
Nokia projektet har siden det blev lanceret haft ambition om deltagelse i en Jorden Rundt kapsejlads.
”Jeg kan sige, at der er ønsker, vilje og talent blandt sejlerne. Spørgsmålet er, om der er økonomi. For storbådssejlads er økonomien meget vigtig. Og desværre er min oplevelse, at vi mangler de personligheder inden for erhvervslivet, der kan se det fornuftige i sejlsporten frem for i fodbold og håndbold,” siger Morten Lorenzen, der udgør en del af ejerskabet i Nokia Sailing Team. Erhvervslivet kører, siger han, på det sikre og er lorne ved at skulle kaste sig ud i noget nyt. Den der lever stille, lever godt har længe været og er fortsat det fremherskende mantra. Det betyder, ifølge Morten Lorenzen, at man er nødt til at gå uden for landets grænser for at hente pengene.
”Der er ingen der husker alt det gode. I stedet kan de huske Valdes projekt. Det er typisk dansk at huske fadæserne i stedet for succeserne,” siger Morten Lorenzen.
Kvantespring og kommunikations-platform
En anden der byder sig til inden for Jorden Rundt-genren er Stig Westergaard, der var med på norske Djuice Dragons, som under Volvo Ocean Race inkasserede en næstsidsteplads blandt herrebesætningerne.
”Jeg er optimist, jeg har en god dialog med virksomhederne. Vi trænger til at komme ud og vise, at vi kan gøre os på verdenshavene. Vi skal starte et centrum op for at skabe rammerne til storbådssejlads herhjemme. I dag er det vildeste vi har Sjælland Rundt,” siger Stig Westergaard, der mener, at centeret skal være motoren, der kan drive storbådssejlads, etablere og absorbere viden og kompetence inden for Danmarks grænser og siden bane vej for det mediemæssige kvantespring, der skal gøre sporten interessant for sponsorerne.
For ham handler det ikke kun om at have et sigte på det sportslige plan, men også et kommercielt sigte for virksomhederne.
”Det er en god forretning, at være sponsor for et storbådsprojekt, så enkelt er det. Man er bare ikke vant til at gøre nok ud af den marketingsmæssige side af sagen i Danmark. Sporten skal ses som den kommunikationsplatform den er,” mener Stig Westergaard.
Storbådssejlads for talenter
På internettet finder man projektet sailing4denmark, der her hjemhavn i Marselisborg i Århus. Det erklærede mål er at deltage i Volvo Ocean Race og på projektets hjemmeside fremgår det at: ”Jesper Bank står i spidsen for det største danske kapsejladsprojekt nogensinde.”
Imidlertid viser det sig, at projektet indtil videre er lagt an på at blive til et projekt a la Nokia eller Signal H2O. Altså projekter til sejlads i de indre danske farvande. Jesper Banks rolle er, at han udgør 50 procent af projektets økonomi, der i dag hovedsagelig består af den gamle engelske IOR 50 fod Jameralla, der havde sin storhed i slutningen af 1980’erne. Bank har brug for en base for den del af hans forretning, der fokuserer på kursusvirksomhed og team building, mens han sideløbende sysler med investeringsrådgivning og rådgivning i håndtering af pressen.
”Vi synes, det her er interessant, og så føler vi, at der er en positiv stemning i Danmark lige nu. Det kan jo ikke passe, at det kun er svenskerne der kan. Ud over kapsejlads arbejder vi med en sejlerskole i storbådssejlads samt prøvesejlader for talenter,” siger Lars Hjort, der ejer de resterende 50 procent af projektet. Og det er jo unægtelig et godt initiativ, men omvendt langt fra den information, der viderebringes fra projektets hjemmeside
”Jeg medgiver, at det er lidt for højtravende. Reklamebureauet gav det en drejning, der var lidt for ambitiøst. Det de potentielle sponsorerne ser er noget, der er mere afdæmpet,” forsikrer Lars Hjort.
Endelig kommer man ikke uden om Jesper Bank, Dansk Sejlunion og Danmarks Turistråds ambitioner om at arrangere America’s Cup på Øresund, og Jesper Banks efterhånden meget omtalte drejebog til hvordan; ”man vipper Alinghi og Russell Coutts af pinden.” Der er sikkert mange, der gerne vil købe denne bog, men spørgsmålet er om der reelt forhandles mellem Bank og interesserede erhvervsledere, eller om de foreløbige ord har været andet og mere end varmluftprøveballoner. Der skal dog ikke herske tvivl om, at vi alle håber at se et America’s Cup vindersyndikat med Dannebrog vejrende på hækken.
America’s Cup - for ambitiøst for Danmark
”Det er ikke fordi resten af Europa har glemt sejlsporten. I Spanien er der 300 pressefolk når mellem 30 og 40 IMS 50’ere dyster ved Kings Cup. Noget lignende kan iagttages i Stockholm. Her er det cool at gå i røde bukser, mørkeblå blazer og sejlersko når man færdes i bylivet. Begge lande har nogle rollemodeller, der går foran. I Spanien er det kongen, der er vild med sejlsport og i Sverige har folk som Wallenberg og nu af-døde Jan Stenbeck, formåede at fremstille sejl-sporten som interessant. Herhjemme kan vi jo bare håbe at Kronprinsen holder fast i Dragen, eller endnu bedre kaster sig over noget større,” vurderer Ib Ussing Andersen.
Som mange andre mener han, at Danmark råder over potentialet, når det handler om sejlernes talent og evner. Men man kommer ikke langt i en storbåd uden penge, og det er her der bør vurderes:
”Jeg synes det ville være vidunderligt hvis Jesper Bank fandt en sponsor til America’s Cup og tog pokalen med hjem. Så ville vi helt sikkert få masser af gang i sejlsporten igen. Et forløb trukket fra toppen. Men jeg tror bare ikke på det. America’s Cup er for ambitiøst for Danmark. Jeg er lige ved at tro det ville give mere badwill end goodwill for en dansk virksomhed at bruge en milliard, eller bare en halv på at sejle en kapsejlads. Jeg mener, at vi skal gribe det omvendt an,” siger han og tilføjer:
”I stedet for at starte med en topsatsning og de meget store budgetter vil det være sundere både for sejlerne og for sponsorerne at oparbejde et fundament. Dansk deltagelse i Admiral’s Cup, eller i nogle af de store sejladser på Middelhavet kunne være en start.”
I dag kan man leje konkurrencedygtige både til sådanne sejladser, og hvis der kunne samles en kreds af kompetente sejlere bakket op af en kyndig sejlmager med masser af projekterfaring ville det formodentlig ikke være en så skræmmende satsning for en virksomhed at træde til som sponsor.
Morten;
Du tabte altså sutten i start 80\`erne.
Tænk at glemme Jørgen Dannesboe\`s MAESTRO og MAGIC MAESTRO når man laver en historisk gennemgang af 80\`ernes storbådsarena???
Og nej, Admirals Cup \`85 holdet var det ANDET danske hold. Det første var i \`73 med TAI FAT, JET og KIS.
_/)_________________________________