Trebladet genistreg

Vi er på besøg hos Vojens virksomheden Gori propeller Steel Team A/S. Manden vi taler med er iværksætteren og direktøren Steen Kaasgaard, en mand der har så travlt, at man nærmest småløber efter ham, mens han fortæller om sig selv, sin virksomhed, sine produkter, sine ansatte og sit produktionssystem:
”Se den her navtop. For fire år siden da jeg overtog Gori, var holdningen, at for at fremstille propellerne skulle man mindst være værktøjsmager og gå rundt i hvid kittel. Dengang tog det os otte timer at fremstille navtoppen. I dag tager det én time. I den samme periode er vores omsætning steget eksplosivt fra 32 til 60 mio. kr. i år, til næste år runder vi 120 mio. kr. Vi har bevæget os fra seks til 40 ansatte og vi har udviddet fra 500 til 55.000 kvm.”
En 3-bladet foldepropel fra Gori er propellernes Rolls Royce. Propellen samles af 15 enkelte komponenter eksklusive de specialfremstillede bolte, der bruges når propellen samles. Materialet er en legering af nikkel, aluminium og bronze kaldet NIBRAL. Ligesom boltene fremstilles alle komponenterne til propellen in-house på Goris egne CNC-maskiner. I alt er der syv Mazak bearbejdningscentre der drejer, fræser og borer emnerne. Herefter foregår resten af arbejdet manuelt. Samling, montage, afbalancering, finish og polering. En omstændelig proces, der kan tage op til en hel arbejdsdag for én mand, pr. propel.
Selv om Gori med en forstærket salgsindsats har øget afsætningen markant, har man fortsat ikke så travlt, at der arbejdes mere end almindeligt daghold - her er det kun CNC-maskinerne, der arbejder om natten.


Propelbladet fræses ud af et stykke speciallegeret metal, der er en blanding af nikkel, aluminium og bronze.


Propel som døråbner
Men de laver andet end propeller hos Gori. Faktisk er propellerne gået hen og blevet den mindste del af omsætningen, der i dag hovedsageligt hentes hjem i rollen som underleverandør til vindmøllebranchen. Men den 3-bladede foldepropel, der har vundet en række priser for sit koncept er fortsat et satsningsområde for Gori, fordi produktet med sit enkle genialitet fortæller mere om virksomhedens formåen end 1000 ord.
Med andre ord er håndværket, kvaliteten og funktionaliteten en regulær døråbner, når de meget store kontrakter til vindmøllerne forhandles - tankegangen hos kunderne er efter sigende, at når Gori kan lave propellerne, så kan de jo lave hvad som helst.
98 procent af propellerne eksporteres til 22 lande på alle kontinenter, og leveres i dag til flere af verdens førende bådværfter. Propellen er således standardudstyr på Hallberg-Rassy, Wally og Swan, hvor den bliver valgt for sin lave vandmodstand, og for sine ekstraordinært gode motoregenskaber.

Genfandt meningen med livet
Hos Gori Steel Team A/S tager man ordet Team alvorligt. Eksempelvis er det ikke muligt at få folks titler.
”Det bruger vi ikke rigtig mere,” som en af den ansatte siger.
Steen Kaasgaard er meget bevidst om denne udvikling.
”Jeg mener det helt bogstaveligt, når jeg siger; at alene kan jeg ingenting, men sammen med mine ansatte kan vi alt. Det er nogle erfaringer jeg har gjort mig fra min tidligere virksomhed BSI, hvor jeg hav-de 120 ansatte, dengang mente jeg, at jeg skulle bestemme og lede det hele.”
Steen Kaasgaard er en ”selfmade man”. Efter at han blev smidt ud af 7. klasse, havde han alligevel en overbevisning om, at det at gøre tingene på sin egen måde måtte være det rigtige.
Det kulminerede, da han solgte BSI til en pris, der betød at han ikke behøvede at arbejde mere. Men få måneder senere fandt han ud af, at hverken den rigtige adresse, de rigtige bilmærker, eller de seneste køkkenelementer kunne gøre ham lykkelig og bringe mening i hans liv. Derfor meldte han sig som 52-årig atter til arbejdsmarkedet, men uden den store succes. Efter fire jobafslag besluttede han sig for at starte op som selvstændig igen.
”Vi startede med at sætte en tyk streg under team og vendte op og ned på den måde vi tidligere havde gjort tingene, og det har jo været en stor succes indtil videre. I dag har jeg mening med det jeg laver, det er sjovt og en stor fornøjelse, hver morgen at stå op for at komme på arbejde. Derudover er jeg omgivet af de mennesker jeg holder allermest af, da både min kone og mine børn arbejder i virksomheden,” siger Steen Kaasgaard tilfreds.

Færre vibrationer og lavere brændstofforbrug? Så skift til ”overdrive”
Der er flere geniale features ved propellen. I forhold til andre foldepropeller er det unikt, at de enkelte blade roteres 180 grader om deres egen længdeakse, når der skiftes fra frem til bak. Endelig har man med ”overdrive” funktionen tilført endnu en differentierende parameter i forhold til konkurrenterne. Med funktionen kan rorsmanden selv vælge propellens stigning og profil i vandet under sejlads fremad. Vel at mærke reguleret fra bådens gashåndtag uden brug af sårbar hydraulik eller kompliceret mekanik. Funktionen anvendes i magsvejr eller under sejlads med motor og sejl og giver gennem en større stigning samme fart ved lavere omdrejninger, hvilket betyder mindre motorstøj, færre vibrationer og et lavere brændstofforbrug. Når man sejler i ”overdrive” roterer propellen i samme retning som ved almindelig fremad, men med bladene roteret og orienteret som til bak. Rent betjeningsmæssigt foregår skiftet til overdrive fra normalt frem ved, at gashåndtaget sættes i bak så båden bakker og derefter tilbage til frem ”udenom” neutralpositionen.













★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen