America’s Cup og J-bådene
* Der blev kun bygget 10 J-både i alt, seks i USA og fire i England. Andre store lystyachts blev ombygget til at passe til reglen, bl.a. den engelske konges ”Britannia”.
* Amerikaneren William Starling Burgess tegnede alle USA’s forsvarende J-både, ”Enterprise”, ”Rainbow” og ”Ranger”. Hans designer-modstander var hver gang englænderen Charles Nicholson, der tegnede ”Shamrock V”, ”Endeavour I” og ”Endeavour II”. Han tegnede for resten også ”Shamrock IV”, der udfordrede i 1920.
* Besætningen på ”Ranger” arbejdede hårdt for deres succes. De havde hørt, at ”Endeavour II” var en glimrende båd, og trænede tre uger i træk uden at komme i land. De overnattede i Vanderbilts motoryacht.
* Den amerikanske J-båd ”Whirlwind” fra 1930 havde en hul træmast, limet af lange træstykker. Da den var færdig, spændte man en rulleskøjte på ryggen af en dreng, der rullede igennem den hule mast for at se efter fejl.
* I 1903 kunne en America’s Cup båd have 63 mands besætning, de fleste var blot ballast. Konstruktør Nat Herreshoff lavede spil med automatisk gearskift efter belastningen. Englænderne brugte ikke spil dengang - det var ikke sportsligt.
* Allerede i 1895 blev America’s Cup båden ”Defender” bygget af aluminium, bronze og stål. Det gav galvanisk tæring, så båden lækkede alle vegne. I 1901 måtte ”Independence” af samme grund hugges op, allerede før sejladserne var kommet i gang.
* Amerikanske ”Enterprise”s mast var af duraluminium, nittet sammen med 80.000 nitter - men den vejede en tredjedel af træ- eller stålmast.
* Med J-båds reglens indførelse i 1929 blev besætningernes størrelse reduceret til 31 personer.
Ranger, J-Klasse
Konstruktør: William Starling Burgess og Olin Stephens.
Længde 41,15 m
Bredde 6,45 m
Vandlinje 28 m
Mastehøjde 48 m
Sejl: Sejlareal, 701 kvm.
Spiler 1675 kvm.
Deplacememt 166 t
Værft: Danish Yacht, tlf. 98 45 42 00.