Reduceret spild af dyr sejldug.
Så enkelt forklarer Elvstrøm Sobstad, hvorfor man kan tilbyde individuelt opbyggede og højteknologiske Pentex- Kevlar- Vectran- eller kulfibersejl med den nye Genesis-teknologi til priser, der nærmer sig kvadratmeterprisen for ”hvide” kvalitetssejl i sandwichlaminat.
Genesis-teknologien består i, at man med computerstyring ”bygger” et antal lodrette baner, hver med individuel styrke til opgaven, som lægges med stærke tråde af Kevlar, kulfiber, Pentex eller Vectran på en bane af Mylarfilm. Denne bliver derefter påført lim, et lag Mylarfilm mere, opvarmet og kørt igennem en Laminator for at valse overskydende lim ud. De lodrette baner skæres derpå til og samles med en limningsteknik ved hjælp af ultralyd, som tidligere er beskrevet her i bla-det. Sejlmagerens symaskine er sendt på pension, for også al den afsluttende finish med ligbånd, forstærkninger i barmene og sejlpindelommer er limet på. Samlingen med ultralyd er nærmest urokkelig, da der i vir-keligheden er tale om en svejsning, så i modsætning til syede sejl strækker samlingerne sig ikke, og sejlet holder sin optimale facon til den dag, det går i stykker på grund af slid.
Sejlet kan dertil som afsluttende forstærkning pålimes ekstra forstærkningstråde, f.eks. radialt fra halsbarmen, som det ses på genuaen på billederne til artiklen her,men det er dog muligt, at den teknik vil overflødiggøre sig selv.
Elvstrøm Sobstads direktør, Claus Olsen, beskrev ved en præsentation af Genesis-teknologien, at man omsider kan forlade en sejlmagerteknik, der har været brugt siden vikingetiden.
Undgår spild af dyr sejldug
”Genesis-teknologien afløser de tidligere Performance hi-tech sejl, panel-sejlene, hvor man skærer sejldugen i større og mindre stykker for derefter at sy dem sammen til et sejl. Det giver et spild på omkring 30 procent dyr sejldug, fortæller sælger Kim Petersen. ”Denne besparelse betyder, at vi kan lancere den nye teknologi til en pris, der ligger under de traditionelle panel sejl.
Med til billedet hører også, at sejl”dugen” får en ekstraordinær styrke ved, at der ligger ubrudte tråde i hele den enkelte banes længde. Det færdige sejl vil også være omkring otte procent lettere, både på grund af at materialet placeres de rigtige steder samt har færre samlinger.
”Der ligger naturligvis også en besparelse i, at vi også selv styrer fremstillingen af Genesis-sejlene,” siger Kim Petersen. Designet foregår på computer, og derpå kører ”byggeprocessen” som dialog mellem computer og maskine. Leveringstiden bliver den samme som ved almindelige sejl.
Turbåde i kikkerten
Genesis-sejlene vil i første række være interessante som kapsejladssejl, hvor de som nævnt bliver et bedre tilbud end syede panelsejl. Men når prisen er nede i nærheden af hvide racingsejl i sandwichlaminat, begynder sejlerne i de store klassebådsor-ganisationer sandsynligvis at røre på sig. Chancen for at redde sig en ekstra sæson pr. sejl må være tillokkende, og Elvstrøm Sobstad har ingen fine fornemmelser over for størrelsen af de sejl, de vil bygge.
”Vi satser ikke på meget store sejl,” siger Kim Petersen, der afslører, at det største marked for Genesis-sejlene er klubracer-bådene, men på længere sigt (som Genesis-sejlene udvikler sig) også har øje for, at langt de fleste sejl i havnene er cruisingsejl.
Udviklingen af de første danske Genesis-sejl har været fulgt tæt af Paul Elvstrøm, som selv for ”mange” år siden har tumlet med tanker i samme ret-ning, som dengang blot var komplet uladsiggørlige.
Den gamle ørn var på pletten og erobrede rorpinden, da det første stel blev prøvesejlet i Aabenraa på en X-332 Sport. Det varede ikke længe, før det velkendte Elvstrøm væg-til-væg smil bredte sig. Den pågældende båd har sidste sæson været udstillingsvindue for Elvstrøm Sails’ panelsejl, men fra sæsonens start sejler den med hi-tech’ede Genesis.
84fSpI mtjwbhmnpjvm, [url=http://bepdbghdslcc.com/]bepdbghdslcc[/url], [link=http://orhcykmnjmqq.com/]orhcykmnjmqq[/link], http://hpeoqlppemrw.com/