Da den svenske konstruktør Erik Salander i 1928, på foranledning af KDY, tegnede Juniorbåden, forestillede han sig næppe, at den en dag skulle fremstilles i glasfiber. Det er sket siden 1978. For tiden har bådebygger Kaare Weber fra Skive ordrer på tre Juniorbåde, det eneste sted hvor båden bygges i dag. Juniorbåden ligner lidt en miniatureudgave af Folkebåden. Den har klassiske dyder og er sikker, solid og let håndterlig at sejle. Med tidssvarende forbedringer af såvel skrog som rig, nærmer Juniorbåden sig i dag lidt af en liebhaverbåd for almindelige mennesker og er samtidigt funderet i en velfungerende klasse med egen klub og egne stævner med et dansk mesterskab. Når bådebygger Kaare Weber fra Skive har taget produktionen op i glasfiber, skyldes det ene og alene, at han selv er bidt af en gal Juniorbåd. Gennem flere vintre har han restaureret sine egne to træbåde, som i sommermånederne ligger foran bådebyggeriet og ofte ses på tur op gennem Limfjorden. Kaare Weber har været bådebygger i 28 år, og har apteret bådtyper som Omega, Vindö, Diva og Cruise Royal.
Broskraberen ”Winterthur” forlængede han også i sin tid for og agter. I sommeren 2002 blev Kaare Weber inviteret med som rorsmand i en glasfiber Juniorbåd under DM. Båden sluttede på en fornem 3. plads blandt 15 både, og interessen for glasfiberskroget tog fart. Weber har i dag lejet formen af John Walsted, Thurø, og tre skrog er allerede støbt og afsat. Heraf et som sejlklart projekt, mens de to andre er selvbyggerbåde.
Firmaet Limbo i Krik Vig ved Agger, står for fremstilling af det robuste Juniorskrog. Det føler Kaare Weber sig tryg ved:
”Limbo er kendt for høj kvalitet med deres joller, der bygges til at modstå Vesterhavets udfordringer. Og det er jo ikke flyvepapbåde, vi Juniorbåds-sejlere er ude efter, men robuste skrog, som vægt- og styrkemæssigt matcher træbådene,” siger Kaare Weber, mens han tilpasser en teak-fenderliste på det første skrog.
Mast, bom og ror
holdes stadig i træ
Juniorbådens skrog har, som alle tidligere både, jernkøl, mens roret holdes i træ som mast og bom gør det. På bådebyggeriet i Skive ser vi to skinnende master klar i grantræ. De vidner om, at Weber er håndværker i ordets bedste forstand. Men spørger man ham, om hvordan han har det med at Juniorbåden bygges i kunststof, holder han dørken og fenderlisten i teak op ved det skinnende hvide skrog. Uden at blinke med øjnene indikerer han på sin sindige, jyske facon, at glasfiber er ok, bare det følges til dørs med nænsom bådebyggerkunst i træ. Og vi er enige: Juniorbåden er smuk i sig selv med flot apteret træværk, dæksbeslag, løjbom. Sejlene leveres standard med MP-sejl. Udført i moderne materialer, fremstår båden nærmest majestætisk.
Kaare Webers første glasfiber Juniorbåd, J 431, står klar på bådmessen i Fredericia i år. Sammen med J 11 i træ fra 1932. Fremover er leveringstiden for nye både to-tre måneder, afhængigt af års-tiden. ”Bådebyggeriet og levebrødet skal jo også passes,” siger Kaare Weber med et smil, og tilføjer at en sejlklar Juniorbåd koster ca. 95.000 kr.
430 Juniorbåde
I dag findes 430 Juniorbåde også kaldet KDY 15 kvm. Båden, der primært findes i Danmark, er bygget siden 1928, hvor over halvdelen af bådene er registreret på klubbens hjemmeside kdyjunior.dk. De to første juniorbåde, ”Lystig” og ”Svend” med byggenumrene 1 og 2, er i dag hjemmehørende hhv. i Holbæk og Valby. En Juniorbåd er 19 fod lang (5,70 m), vejer 695 kilo, har en dybdegang på 0,90 m og sejles af tre personer. Pris sejlklar: 95.000 kr. Henvendelse Skive Bådebyggeri, tlf. 97 52 57 00.
El7pTY nkjojkqxdxmw, [url=http://sheewplolznv.com/]sheewplolznv[/url], [link=http://ceqcovyfjnhu.com/]ceqcovyfjnhu[/link], http://ueezkjalhgfr.com/