Kongen af Cannes

På Regattes Royales hjemmeside hyldes den 52-årige sejler Frank Berg som sejlerkonge i Cannes. På fire år har Frank Berg i den sydfranske perle hevet tre sejre hjem i tre forskellige Drager og med forskellige gaster. Denne gang blev topplaceringen en realitet med Søren Kästel og Franks jævnaldrende kammerat, finske Henrik Dahlman. Dahlman, pensionerede stenrig skibsreder fra Ålandsøerne, lagde nemlig sin 43 år gamle danskbyggede træ-Drage til. Dragen blev for fire år siden istandsat for en mio. kr., så den nu er svøbt ind i epoxy.
"Det var første gang båden vandt et stort stævne," griner langkølseksperten Frank Berg. Til trøst har Dahlmans båd dog vundet mange sejladser med landstræner Theis Palm som taktiker. Sejladserne i september ved den franske riviera er som regel i 20 graders varme, og med vekslende vindstyrker. I hård luft var Frank Berg og co. helt fremme i skoene og med sædvanlige karakteristiske læstarter sluttede trioen med tre førstepladser.
"Der er ingen vægtbegrænsing (280 kg normalt, red.) i stævnet. Og vi vejede 310 kg tilsammen og det gav fart på kryds," siger Frank Berg, der vandt en flot Drage halvmodel i mahogni.
Holdet nåede dog også at blive diskvali-ficeret i fjerde sejlads for en styrbord-bagbord-situation i en start, da den tyske OL-sejler Vincent Höech, kom på tværs i en helt kaotisk start. Frank Berg forsvarer sig, og fortæller hvorfor han demonstrativt blev væk fra protestmødet:
"Halvdelen af feltet kunne ikke holde læ startmærke oppe. Vi kom på styrbord og vendte til bagbord for en bagbord sejlende båd, hvor vi mødte tyskeren, der måtte skære i vinden da vi kom. Vi plejer sjældent at lægge protest eller få protester mod os. Og vi ville hellere ud at spise med vores koner og sejlervenner end at protestere hele aftenen. Men tyskerne er noteret med tre dødningehoveder i vores sorte bog," griner Frank Berg igen, der har sejlet kapsejlads 107 dage i år og har ifølge eget udsagn startet næsten 400 gange, bl.a. i Finnjolle og Knarr-sejlads.
Han lagde ud med en Drage-sejr på Mallorca i påsken. Seks danske både deltog blandt 75 fra 12 lande, hvor næstbedste dansker blev århusianeren Peter Warrer på en fjerdeplads. Han havde taktisk support af den tidligere verdensmester i FD-jolle Jørgen Schønherr.
Faktisk var Warrer noget uheldig i en sejlads, hvor han førte indtil et nyt krydsmærke blev smidt ud lige foran Frank Berg. Det betød, at Warrer måtte falde ned til mærket, der lå forkert i forhold til en sig-naleret kurs ved bundmærket.
"Frank Berg er altid på de rigtige steder på det rigtige tidspunkt, men måske er det fordi han sejler så utroligt meget. Samtidig forbereder Frank sig altid på selv små detaljer," siger Frank Eriksen, der selv kun nåede at styre "Notorius" i to sejladser, inden han fik hold i nakken og måtte blive i land. Siden tog Jørgen Bonde over og Århus-holdet lavede en samlet 10. plads, med reservegast Ebbe Elmer.

Vi indhenter minuspoint
Stævnet, der er Dragernes afdansningbal, er vældigt populært. Faktisk er omkring 50 Drager på venteliste for at komme ind i stævnet.
"Og det på trods af at banerne og start-linierne ofte er skæve," siger Frank Eriksen. Gasterne er luft for Yachtclub de Cannes, der til stævnet havde tøjfirmaet Prada som sponsor.
"I startpakken er der en T-shirt i XL til skipperen og en medium til hans kone. Gaster regnes ikke for noget særligt dernede, det er lidt fransk. Heller ikke når præmierne deles ud," siger Frank Eriksen, hvis kone holder meget af stævnet. Sejladsen starter nemlig først ved frokosttid, så der er tid til at være sammen med manden.
"Ja og tid til at bruge kreditkortet, mens jeg er væk. Kortet bliver noget ophedet mens jeg er på vandet," griner Frank Eriksen.
Frank Berg ved præcist hvorfor han sejler i Cannes: "Vi indhenter minuspoint og sætter i banken på hjemmefronten efter en lang sæson, hvor vi har været meget væk. Vi hygger os gevaldigt og går ud og spiser med de andre sejlerpar hver aften. Og det kan godt blive sent.

Den rigtige konge af Cannes
Sejladsen Regatta Royales, der oprindeligt hed Kong Christian X’s mindeløb, tæller ud over Dragerne alverdens ældre fartøjer som eksempelvis meter- og J-både. Kong Chris-tian X, 1870-1947, sejlede selv med fra 1928 til før anden verdenskrig, blandt andet i 6-meter R-båden "Dana". Båden med 6 D 35 i sejlet, dengang ejet af Valdemar Graae, havde Dannebrog-farver med rødt fribord og hvid bund, og findes i øvrigt stadig på Valdemar Slot. Hvert efterår flygtede Christian X fra kulden herhjemme og ned til varmen i Cannes, hvor han overvintrede i en suite på hotel Majestic, der ligger et golfslag fra havnen. I en park i nærheden står i dag en buste af den høje, ranke sejlerkonge, der var en kendt æresborger i filmbyen. Manden var bidt af en gal sejlbåd, og havde stor betydning for sejlsportens udbredelse i Danmark. Christian X’s første større fartøj blev købt i 1899 og døbt "Rita". Senere i 1922, ti år efter han blev konge, købte han en 10 meter S-båd, tegnet af Johan Anker. Isbåd-sejlads blev det også til i 1924 på Roskilde Fjord i "Kretora". Da kongen for over isen med faretruende kurs mod Roskilde Domkirke udbrød han med kulsort humor:
"Nu styrer jeg lige mod min egen grav," fortalte han senere til sit barnebarn dronning Margrethe II. Christian X var en habil og modig sejler, der ofte tog på vandet i hårdt vejr, hvor modstanderne blev på land. Men temperamentet spillede også kongen et puds. Under sejlads i Cannes i 1939 var han forhindret i at deltage de første par dage af stævnet. Christian X var på togtur gennem Tyskland og blev tvunget på ubehagelig høflighedsvisit hos Adolf Hitler. I stedet styrede kongens sailingmaster baron Ernst Wedell-Wedellsborg, en af datidens dygtige danske rorsmænd og yachtdesignere, der tegnede kongens 10-meter R-båd "Rita VI". Wedell-Wedellsborg nappede ubeskedent to førstepladser i sekseren inden kongen mødte op til regattamiddagen. Her holdt Ernst Wedell-Wedellsborg en blændende tale. Og det var nok for kongen.
"De gør Dem lystig på min bekostning," sagde Christian X vredt til Wedell-Wedellsborg. Kongen var jaloux på sin sailingmaster, som han ikke kunne leve op til på kapsejladsbanen.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen