Royal Denship - firmaet, der skaffer store ordrer på luksusyachts til danske værfter - har bemærkelsesværdig succes. To færdige nybygninger er på vej til årets superyacht-udstilling i Monaco, men vigtigere er næsten, at Peter Johansens firma har 10 fartøjer under bygning rundt om i Danmark. Ifølge en international opgørelse har Royal Denship den femtestørste ordrebog i verden for superyachts. Der er skønsmæssigt 2000 danskere beskæftiget med at bygge luksusyachts i øjeblikket.
Det mest spændende og særprægede fartøj blandt nybygningerne er "superyachternes firehjulstrækker", det 206 fods ekspeditionsskib "Big Roi", der ligner en specialbygget coaster, rå udvendigt, men med luksusinventar i den veldimensionerede overbygning.
"Det er en klart ny trend," siger Peter Johansen. "Der findes erfarne yachtejere uden behov for at signalere prestige. Disse fartøjer er som at købe en firehjulstrækker med læderindtræk. De giver en drøm om at krydse oceanerne eller sejle til Grønland. Men vi ved jo, at de alle sammen kommer til at ligge på reden i Bahamas."
Priserne for Royal Denships skibe er normalt en diskretionssag, men "Big Roi" er allerede sat til salg af den nye ejer til 25 mill dollars. Men så tjener han også godt, forlyder det. Ekspeditionsskib nummer to er under bygning, og der forhandles med yderligere fire seriøse købere.
Den anden yacht, som udstilles i Monaco, er sejlyachten "Fidel", som er Royal Denships første projekt. Den baserer sig på et Tony Castro-designet stålskrog, som er redesignet med en moderne hæk, mens Francois Zuretti har stået for luksus-interiøret. Yachten er til salg i prislejet 5-10 mill. dollars.
Det mest spændende projekt blandt de ti fartøjer, der bygges rundt omkring, er en tro kopi af J-båden "Ranger" fra 1937, der bygges efter de originale tegninger. For at sejle med i de nostalgiske J-båds sejladser rundt om i verden skal den overholde J-reglen præcist, og det betyder, at ingeniørerne på Danish Yacht i Skagen nærmest har regnet sig blå i hovederne. Ejeren vil nemlig have en luksus-aptering ind i fartøjet, hvor originalen var tom. For at få vandlinjen til at passe, er skrogtykkelsen reduceret til 1,5 mm stål, hvor originalen havde 5,5 mm. Det slanke stålskrog er så fornemt udført, at ejeren allerede på det stadium bestilte en lystyacht til, som også skulle bygges hos Danish Yacht i Skagen.
Samme sted nærmer man sig færdiggørelsen af en enorm 140 fods Blueberry katamaran. Den blev påbegyndt som 110 fods, men ejeren fik lyst til mere, og så bygger man jo bare om. Royal Denship-projektet giver indblik i en køberkreds-verden, som vi andre har svært ved at begribe omfanget af.