SPEEDBÅDS KØRESKOLE del 3.

Du kan også downloade en kopi her:
<FIL:23:speedbådskørekort>


Speedbåden sejler ikke
som en bil - tværtimod

Speedbåden sejler hurtigt. Den bryder det almindelige færdselsmønster på vandet. Derfor er det nødvendigt, at speedbådførere har en klar fornemmelse for færdselsreglerne til søs.
På den anden side gør speedbådens høje fart og gode manøvreevne det ganske let for en speedbådsfører at tage hensyn til andre trafikanter på vandet. Man kan blot lægge solid afstand til andre sejlere.
Det allervigtigste moment for en speedbådsfører er at vide, at han som den hurtigste trafikant på vandet er den, der skaber situationerne - ofte uventede - for andre sejlende. Derfor kræver speedbådssejlads agtpågivenhed, hensyn og respekt for andre, der bruger vandet.

Mange begår den fejl at tro, at man kan sejle en speedbåd, som man kører bil. Alligevel har vi valgt at lade denne kortfattede indføring i speedbådssejlads tage udgangspunkt i bilkørsel, for det er den direkte vej til et forståelsesgrundlag:
En speedbåd opfører sig på mange måder stik modsat af en bil.
Den styrer med bagenden, den krænger den modsatte vej, når man svinger, og man bruger det samme håndtag til at give gas, skifte gear og bremse med.
Desuden sidder passagererne betydelig dårligere og med færre muligheder for at holde fast end i en bil.
Speedbådens “affjedring” er i derimod ofte bedre end en bil. Men da man ikke selv vælger, hvor god “vejen” skal være ude på vandet, så kommer speedbåden og dens ombordværende alligevel tit ud for voldsomme og uventede bevægelser, som skyldes søen.
Sker det noget uventet ombord i en speedbåd, kan ikke stå ud og skubbe eller holde ind til siden og tænke sig om. Der kommer ingen Falcks Redningskorps ude på vandet lige med det samme. På et tidspunkt duer mobiltelefonen heller ikke, når man er kommer langt nok til bort fra kysten.
Alt det skal speedbådsføreren vænne sig til at tage hensyn til. Og det er hensynet til sig selv og sine passagerer.


Sejlteknik og
sikkerhedsregler


Alle skal sidde ned, og passagererne varsles, før der gives gas.
En speedbåd accelererer ganske kraftigt. Accelerationen kan let vælte voksne personer omkuld, selvom de holder fast.
Før man sejler, skal man i det hele taget sikre sig, at båden er gjort søklar. Alle skal have svømme/redningsvest. De skal helst have den på, og ifølge loven skal alle have en redningsvest til rådighed.
Alt grej stuves godt og sikres, så det ikke kan ryste løs af bådens bevægelser. Og man sikrer sig, at der er brændstof nok ombord til den forventede sejlads.
Dertil skal føreren altid instruere besætningen og sikre sig, at alle ombordværende sidder ned og holder fast, før man accelerer. Små børn skal sidde på skødet af en voksen.
Når alt dette er i orden, kan man sejle, og altid med en klar varsel fra føreren. Gør det til en regel altid at sige: “Hold fast, så kører vi” eller lignende, hver gang man vil lægge gashåndtaget frem til acceleration. Lignende varsko skal benyttes, når man tager farten af, da en speedbåd også bremser ganske kraftigt.


Gashåndtaget må aldrig slippes
Speedbådens fart og bremsning reguleres som regel med ét håndtag, der samtidig er gearskift mellem frem og bak. Speedbådens bremseevne er normalt ganske god. Den bremser, blot man tager gassen af, og der er fuld bremsekraft, når man stiller manøvrehåndtaget tomgang.
Alt dette er meget heldigt, for speedbåden styrer ikke nær så godt som en bil. Det kan man ellers let få opfattelsen af, hvis man har ligget og leget med at slå skarpe sving i en speedbåd.
I virkeligheden styrer speedbåden elendigt sammenlignet med en bil, og dens opførsel er ikke nær så forudsigelig som en bils. Båden fanges let af en uventet bølge, når man slår sving i planingsfart, og den kan efterfølgende tage en voldsom kursændring og føreren kan blive slået ud af balance. Så er det for sent, og alle ombord kan få en alvorlig rystetur, før føreren har fået fat i gashåndtaget.
Man styrer sig ikke ud ad problemer på klos hold med en speedbåd, som man kan med en moderne bil. Man regulerer farten ned. Derfor må gashåndtaget aldrig slippes.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen