Sejlsportens tribune er klar

"Sejlsporten har ingen tribuner", citerede vi for nylig én af sejlsportens gamle vismænd. Uvidende om, at tribunen faktisk stod færdig designet, da citatet gik i trykken. Dansk ide, dansk designer og dansk patent er anmeldt. Model kan besigtiges hos arkitekt/industriel designer Peter Chr. Boldsen, Århus. Formodet fremstillingspris: Formentlig omkring 250.000 kr.
Behovet for en flydende sejlsportstribune er blevet højaktuelt, samtidig med at matchracingsporten har bidt sig fast, både hos danske sejlere og tilskuerne. VM i matchracing i Skovshoved kunne sagtens have brugt et par stykker eller fem blandt alle de tilskuerbåde, der i øvrigt sejlede rundt.
Peter Boldsens flydende tribune har siddepladser til 50 personer, men den kan sagtens bære det samme antal på ståpladser. Den er udført som en tre
kantet pontonkonstruktion på 16 x 11 meter med siddepladserne placeret i 7,5 meters højde. Den flyder på tre hovedpontoner af gummibådstype, som er suppleret med et bælte af mindre pontoner hele vejen rundt, så den i alt har en opdrift på 19 tons.
Hele konstruktionen er udført i materialer, som er velkendte for sejlsportsfolk. Udover gummibådspontonerne samles den af eloxerede aluminiumsrør. Gulvene i konstruktionen er hårdt udspændte trampolinnet som til havgående katamaraner, og stivheden af konstruktionen opnås med wirer, salingshorn og vantskruer.
Peter Boldsen, der er aktiv sejler i den olympiske 49'er klasse, og lige er faldet pladask for kite surfing, siger:
"Jeg har bestræbt mig på at lave en tilskuertribune på sejlernes præmisser. Selvom tribunen lægger anker lige ved krydsmærket, vil den ikke genere kapsejladsen, for al afskærmning af tribunen udføres med finmaskede net, der lader vinden passere. Den vil aldrig skabe turbulens, kun nedsat vindhastighed".
Tribunen er beregnet til at sejle for egen kraft med en udenbordsmotor eller to, så den kan følge med et felt og selv bringe tilskuere ud og ind fra havn, eller strand, idet den sagtens kan løbe forreste ponton op på land. Den skal udstyres med hæk- og stævnanker, så den også kan lægges tilskuervenligt ved startlinje, mål eller krydsmærke.
Peter Boldsen lægger ikke skjul på, at sejlsportstribunen sigter mod sponsorer, som kan sikre sig en god reklameplads ved forskellige stævner ude på vandet. Derfor kan nettet påføres reklamer a la tennisnet og pontonkonstruktionen er konstrueret med henblik på let transport på trailer. Alt kan skilles ad i længder på max. 3,2 meter, og
konstruktionen vejer kun ca. 1200 kg.
Nærmere hos Boldsen Industriel Design, tlf. 40 63 40 27.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen