Over mållinjen så smart som muligt


Mållinien nærmer sig! Det gælder både vinterhalvårets Søndagsskole, og den sejlads vi leger at vi sejler. Temaet i denne sidste Søndagsskole - før vi lader det virkelige liv overtage - er selvfølgelig hvordan man bedst passerer mållinjen. Det kan lyde ret nemt, og det er det egentlig også – men der er enkelte tricks man kan have med i ærmet. I de snævre situationer der opstår i sejladsens sidste minut, kan placeringer vindes og tabes. Det har sikkert de fleste oplevet. Så hvordan kan man optimere sine chancer?

Både start og mål har en favoriseret ende
For det første skal man vide, at mållinjen er udsat for lige så mange skævheder som startlinjen. Derfor har en mållinje så godt som altid en favoriseret ende. Den kan være meget eller lidt favoriseret, men der vil altid være meter at tjene ved at sejle i mål på den rigtige side. Nu kan det være travlt og småt om pladsen ved en mållinje, men aldrig i lige så høj grad som ved en startlinje. Det er altså ingen grund til ikke at passere på det absolut bedste sted: Helt klos ved det favoriserede mærke. Gør du ikke det, giver du meter væk.

Kig på de første
Men hvordan kan man finde ud af hvilken ende der er favoriseret, spørger du måske. Og det er et godt spørgsmål. For man kan jo ikke, lige som med startlinjen, sejle frem og tilbage langs den og måle det op. Det er først når man nærmer sig, at man har en chance for at se det. Her kan man jo snyde lidt og kigge på de både der ligger foran. De har jo, i sagens natur, nærmet sig linjen før dig. Der hvor de første både krydser linjen, vil sandsynligvis være det rigtige sted. Men hvad nu hvis du er først, eller ikke stoler på fjolserne foran?

Beslut dig ved krydsningspunktet
Vel, der findes et punkt foran mållinjen, hvor de to laylines fra hver sin ende af linjen møder hinanden. Det er det sted, hvor du kan komme tættest på linjen, og stadig have begge muligheder åbne. Sørg for at sejl ind mod linjen på en kurs, der ligger lige på et af mærkerne, eller lidt under (så du kan skyde op på linjen – forklaring følger). Når du når et punkt, hvor du kan vende og stå op til den anden ende af linjen - hvis du vil – så er det lige dér beslutningen skal tages. Nu er du så tæt på som du kan komme, og kan se hvilket mærke som er nærmest. Tag et grundigt blik på begge mærker, og tag en beslutning. Sejl mod den ende du har valgt.

Skyd!
Det helt optimale er at sejle ind mod det favoriserede mærke en lille smule under den kurs, hvor du står op. De sidste meter tager du ved at skyde op i vinden, og passere linjen på den acceleration som opstår ved at luffe op i vinden. Det skal ske så tæt på mærket som muligt. Ikke kun fordi det giver den korteste vej til mål, men også fordi det er væsentlig lettere at beregne opskuddet, når du har et mærke som reference tæt på. At skyde op over midten af linjen er svært - det er ikke så let at vide præcis hvor den er. Linjen, altså.

Styrbord ved sidste møde
At befinde sig på styrbord halse den sidste gang du møder de både du slås med ind mod mållinjen, er gerne dét, der afgør hvem der kommer først. Pas på med at slå dig ind i læ af en styrbord båd, fordi du synes det er så surt at dukke bagom – med mindre du står op til mål. Vedkommende vil tage dig med ud på layline, vende, og gå i mål før dig, med mindre du når at arbejde dig så langt frem og op i vinden, at den anden båd tvinges til at vende væk. Som oftest er det bedst at dukke, gå bagom, og vende hurtig nok til at du véd med sikkerhed, at I vil mødes igen én gang til inden mål. Det skal være sådan, så du selv kan gå direkte i mål uden at vende, eller i hvert fald sådan at du ikke vil møde vedkommende igen efter dette møde. For nu, når I mødes sidste gang inden mål, er det dig der er på styrbord halse. De andre må vende eller gå bagom. Det er gerne afgørende.

Lær lidt hver gang!
Efter mål kan man puste ud og glæde sig, subsidiært ærgre sig over resultatet. Men lad det ikke blive ved det. En lille analyse af sejladsen vil få jer til at vokse lidt hver gang – hvad gjorde I rigtigt, hvad gik mindre godt, og hvor var de afgørende øjeblikke i den her sejlads? Ingen kan vinde hver gang, men hvis man har en grundlæggende indstilling, der går ud på at lære noget nyt i hver eneste sejlads, og udvikle sig hele tiden, så vil man dels blive bedre og bedre – og dels blive ved med at have det sjovt. Det sidste er jo trods alt årsagen til at vi bliver ved med at tage derud og sejle kapsejlads, år efter år.

Dette var den endegyldig sidste søndagsskole i denne omgang - læs alle foregående lektioner .http://www.baadmagasinet.dk/index.php?tag=s%F8ndagsskolen







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen