Få kompromisser, tak

Succes i spillet ”America’s Cup”, kræver at man ikke går på kompromis med noget som helst. Det gælder teknologiske kompetencer og materialer. På den besætningsmæssige side i form af sejlertalent, erfaring, intelligens og motiverende ledelse. Og sidst men ikke mindst kræver det en halv milliard kroner og en realistisk tidshorisont.
Det er de overordnede retningslinjer man i sidste ende kræver for ikke at støde ind i den mur, hvor man siger, at hvis man bare lige havde haft lidt mere af det ene eller det andet, så ville vi vinde.
Havde vi på Desafio f.eks. haft et år mere at forberede os i, ville vi, som det begynderhold vi nu engang er, haft bedre mulighed for f.eks. at give mig mere rorsmandstid i en AC-båd, der ville gøre mig bedre til at sejle båden hurtigt, så vores test og udviklingsarbejde ville være bedre. A-rorsmanden Karol Jablonski kunne have taget til flere matchrace-stævner med trimmere og taktiker, så deres fornemmelse for hinanden ville have været bedre og dermed gøre pre-starterne bedre.
At tænke sig et 100 procent kompromisløst projekt er selvfølgelig utopisk – kompromiser er nødvendige og vigtige, men skal gøres på de rigtige (tids-)punkter.

Radichs krav til dansk AC-hold – og det er ikke kun dansk

• En god ”startpakke”, bestående af et par gode både, rigge, sejl, kraner og følgebåde til at sikre en god effektiv brug at tiden, lige fra dag 1.

• Tilstrækkelig økonomi til at købe sig til den nødvendige erfaring både på den tekniske side og på besætningssiden.

• Tilstrækkelig økonomi til at godt sejlprogram (der er ingen rabatter i America’s Cup).

• Tilstrækkelig økonomi til et tobåde-program, på materiel- og besætningssiden.

• Et sejlhold der er sammensat af dygtige danskere, på de pladser hvor vi er stærke og samtidig suppleret med topniveau sejlere fra udlandet, på de pladser, hvor vi ikke er stærke. Det er her meget vigtigt, at man ikke begår den fejl, at forsøge at holde det hele ”kun dansk”, da man derved har meget stort risiko for at ende ud med et sejlhold, der har for meget at lære sejl- og bådteknisk, og ender med at spilde tiden med oplæring, i stedet for topniveau storbåds matchrace.

• Tidsmæssig realistisk planlægning så man ikke ender med at få leveret tre nye master, der skal testes, netop som den afsluttende prestart-træning skal sættes ind i den sidste måned før stævnestart.

• En god vægtning mellem tobåds tests og dataindsamling og kapsejlads/matchrace træning. Og helt øjeblikkelig etablering at et eller to mindre matchrace hold, der allerede fra før AC projektets officielle dag 1 deltager på den internationale matchrace tour.

• En sportslig leder, der har styrke til at stille krav til den enkeltes præstationer og vælge de rigtige personer til de rigtige poster om bord, men samtidig evner at motivere på både individuelt og team niveau. Vedkommende skal kunne indgå i en dialog med personerne på sejlholdet, for at sikre udvikling og fælles fodslag.

• En teknisk leder der højst sandsynligt ikke er en del af sejlholdet, men som har det absolut maksimale erfaringsgrundlag for sit arbejde, og som så meget tidligt i projektet får sammensat en stærk gruppe specialister omkring sig. Denne person kan i sig selv være afgørende for potentiel succes eller fiasko for holdets endelige sportslige resultat.

• En overordnet leder, der ikke har nogen intention om at skulle være med på sejlholdet, og derfor kan hellige sig andre og for holdet lige så vigtige opgaver i forbindelse med marketing, administration og planlægning.

• En god mediekommunikation med et nationalt udgangspunkt, men samtidig med en værdsættelse af den internationale del af holdet – ganske som f.eks. Real Madrid i fodbold.

Hvis et kommende dansk AC projekt er i stand til at krydse af ved alle ovenstående punkter, er jeg ganske overbevist om, at vi går en god tid i møde i fremtidig dansk America’s Cup sammenhæng. Og så vil jeg selv rigtig gerne være med.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen