Båden er færdig!

I de forrige numre har jeg beskrevet de problemer, der kan opstå før og under eksempelvis en bådreparation. I denne artikel behandles de problemer, der typisk opstår, efter arbejdet er færdigt. Når reparationen er overstået eller det nye stel sejl er afhentet, vedrører problemerne typisk fejl og mangler ved arbejdet, uenighed om prisen, timeforbruget eller lignende.
Mangler kan være et vidt begreb. Der er klare mangler, der umiddelbart kan konstateres med det blotte øje, og så er der mangler, der først viser sig efter nogen tid. Fælles for alle mangler er dog, at der skal reklameres til bådebyggeren eller sejlmageren umiddelbart efter manglen er konstateret, gerne skriftligt. Kan det dokumenteres, at arbejdet er mangelfuldt udført, og er der ikke uenighed herom, har du forskellige muligheder:

• Afhjælpning • Afslag i prisen
• Ophævelse af aftalen • Erstatning

Håndværkeren har en afhjælpningsret, som du ikke kan afvise. Lykkes det ikke for håndværkeren at afhjælpe inden rimelig tid uden yderligere udgift og ulempe for dig, kan du kræve et afslag, der svarer til manglen. Er manglen væsentlig har du også mulighed for at hæve aftalen. Passer et nyt stel sejl ikke til bådens mast, og det ikke lykkes sejlmageren at afhjælpe dette, er det en væsentlig mangel og du kan hæve handlen. Ophævelse af aftalen er normalt ikke i tilfælde, hvor man har fået udført en reparation. Her er den bedste løsning normalt afhjælpning eller et afslag i prisen.

Hvornår må ny bådebygger gøre reparationen færdig?
Forsøger bådebyggeren over flere omgange at afhjælpe manglen uden held, er du berettiget til at lade en anden bådebygger udbedre reparationen for den første bådebyggers regning. Dette er muligt, hvis den oprindelige bådebygger på trods af klar aftale ikke har afhjulpet manglen efter skriftlig påkrav inden for rimelig tid.
I disse tilfælde kan du også tilbageholde et beløb svarende til afhjælpningsomkostningerne til en ny bådebygger. Dette kan godt blive en anelse kompliceret, og er der tale om en bekostelig reparation, vil jeg anbefale, at du kontakter en advokat for at sikre dig bedst muligt bevis. F.eks. er det normalt at lave en opgørelse over, hvor meget arbejde den oprindelige bådebygger har udført, kaldet stadeopgørelse. Kan du herudover bevise, at der er lidt







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen