En god læns, rent taktisk og strategisk, starter nemlig i god tid før krydsmærket. Med planlægning. Er der rytmiske vindskift, er det godt at finde ud af, om vi runder på en rummer eller en skralder. I førstnævnte tilfælde vil det være fordelagtigt at bomme efter runding. I sidstnævnte tilfælde er det bedst at forblive på styrbord halse. Årsagen til dette burde fremgå af søndagsprædiken 23.12.
Rummer eller skralder
Men for nu at repetere: Den helt korte version er, at hvis vi runder på en rummer, skal vi falde rigtig meget af, før vi har kursen mod mærket. Det er en kurs som er langsommere, end hvis vi ikke skal falde helt så meget af. Derfor er det bedre at bomme. Så kan vi nemlig sejle mod mærket med vinden mere fra siden. Hvis vi runder på en skralder, er kursen mod bundmærket ikke helt så langt til læ. Den skarpere vinkel på vinden giver mere fart. Her er det altså om at blive på samme halse. For det der er godt på kryds (rummer) er skidt på læns.
Planlægning
Der er også andre forberedelser rent taktisk, som vi har berørt i forbindelse med Søndagsskolen nr. 5 – om runding af krydsmærket. Her handler det om at positionere sig inden runding, så det rent faktisk er muligt at komme ud til den side på læns, som man nu ønsker. Vurder også strømforhold allerede inden runding, og se efter skyer og ændringer i vindstyrke på havoverfladen mod luvart. Alt i alt skulle det gerne pege på en ønsket banehalvdel, som man altså gerne vil søge hen mod, lige så snart man er rundet.
Danger zone
Er der mange både i feltet, er der et bestemt område efter runding, som det er meget godt at undgå. Det er området til venstre. At bomme lige efter runding fører dig ind i læ af hele den række både, der stadig er på kryds, og som nærmer sig krydsmærket på styrbord halse. Ligger du i den tunge ende af feltet, kan det jo være lige meget – så er der ikke så mange, der kan lave ballade bagfra - men ellers er der tit meget forstyrret vind – og sø – lige her. Vil du til venstre på læns, er det måske smartere at vente med at bomme, til du er på sikker afstand af dette ”fareområde”.
Kig bagud
Når man er så langt, er det om at holde koncentrationen og være vågen. Især bagud. Det er her vinden kommer fra – og dermed også her, man kan opdage ændringer i styrke og retning. Det er også her konkurrenterne angriber, ved at dække. Og det er også herfra bølgerne kommer. Igen er det stik modsat kryds, hvor det meste sker foran stævnen. Så altså: Kig bagud!
Open field sejlads
En anden forskel på kryds og læns, som Zack Leonard (vores kilde til vise ord om læns - amerikansk OL-sejler og træner) peger på, er at læns er såkaldt ”open field” sejlads. Det vil sige, at hvor man på kryds er henvist til at sejle bestemte baner, i en mere eller mindre fastlagt vinkel til vinden, så kan man på læns principielt sejle hvorhen man vil. Man kan placere sig hvor som helst på banen, og sejle i en hvilken som helst vinkel på vinden – mere eller mindre parallelt med ”rhumb line” (linjen mellem mærkerne). Det betyder, at det taktiske spil ændres. Blandt andet er det lettere at komme til at dække modstanderne. Det er også lettere at undslippe vindskyggen, hvis man selv er ramt. Man kan bare skære lidt op, eller falde lidt ned. Eller bomme. Fartmæssigt er der også flere muligheder, ved at man kan lege med sit VMG i et væsentlig større spekter af vindvinkler, end på kryds.
Hvor dækker/dækkes du egentlig?
I forhold til konkurrenterne, som jo altså nu er i offensiven bagfra, er det vigtigt at vide præcist hvor vindskyggen rent faktisk er. I hurtige klasser ligger den måske endda foran for tværs, som en kommentar pegede på tidligere. Så er det pludselig ikke længere bagud, man skal holde øje. Det er en ret pudsig situation. Men så hurtigt sejler de færreste! En vindpil, eller uldtråde på vantene, kan angive den præcise retning bagud eller til siden, som du skal holde fri for nærgående konkurrenter. Det gør ikke noget, at bådene bagud tror de dækker dig, hvis de rent faktisk ikke gør det. Det samme gælder selvfølgelig når du skal dække både foran. Sigt langs trådene eller vindpilen, så din rådne luft rigtig kan ramme dem!
Det store spil
Det er vigtigt at huske på, at du sejler mod alle de andre både i feltet, og ikke kun dem du lige er omgivet af. Derfor er det gerne en god idé at undgå at blive fanget i dueller og nærkampe med andre både - som fører dig steder hen på banen, hvor du rent strategisk ikke ønsker at være. Bevar overblikket, og se det store spil!
Find og udnyt mere tryk
Forskellen på gode sejlere og rigtig gode sejlere på læns, er ofte at de rigtig gode er i stand til at opdage og udnytte vindstød, bølger, og i det hele taget finde steder på banen med mere tryk. Zack Leonard taler faktisk om læns som et spil, han kalder ”connect the dots”. Det er lidt ligesom den børneleg, som går ud på at forbinde punkterne på et ark med streger, som til sammen bliver et mønster eller et billede. Denne lidt sære parallel kommer jeg til at berøre næste søndag, hvor vi netop ser på hvordan man kan finde og udnytte tryk/mere og bedre vind og ikke mindst større bølger – stadig på læns. Det er efterhånden blevet en rigtig lang læns vi har lagt ud på, men der er også mange aspekter ved det, som er værd at tage med.
Skriv!
Husk at benytte kommentarfeltet nedenfor – også hvis der er spørgsmål, eller ting som forekommer uklart. Og har man uddybende inputs eller kritik af de påstande jeg fremkommer med, er det også velkomment!