Har østrigske Sunbeam med den prisvindende 46.1 sparket døren ind til markedet for luksussejlbåde i 40-50 fod? Vi ser nærmere på hvorfor værfter som X-Yachts, Hallberg-Rassy og Italia Yachts bør begynde at lure mod den nye pige i klassen.
Luksus – hvad er luksus?. Ingen tvivl om at der findes lige så mange definitioner på, hvad luksus er som der findes sejlere. I årets European Yacht of the Year konkurrence var der tre nominerede i kategorien.
Alle tre var på hver deres måde et bud på, hvad en luksuscruiser anno 2019 er. Alle sejlbåde er et kompromis – der er flere grunde til at det er sådan, men den vel nok mest begrænsende faktor er manglen på plads sammenlignet med det komfortable liv på land. Derfor er en del af opgaven for designere og værfter at lægge en linje for, hvor og hvordan man ønsker at indgå sine kompromisser. Det kan for eksempel være på bådens længde, dens bredde, på sejlegenskaberne eller på antallet af køjer, kahytter, toiletter og baderum. Det kan også være på antallet af blå hynder, eller hvor meget mørkt træ, der skal være om læ. Og så er der kvaliteten på håndværket og dermed på prisen.
Det er blot nogle af de mest iøjnefaldende parametre bådebyggerne tager stilling til, når de definerer en ny båd. Så derfor lad os tage et klinisk blik på østrigske Sunbeam 46.1.
De tørre tal
Båden er tegnet i et samarbejde mellem slovenske J&J Design og den ene af de to Sunbeam brødre Manfred Schöchl. Den er 12,87 m lang i vandlinjen og 14,75 m overalt. Den maksimale bredde er på 4,45 m ved dækket og 3,75 m i vandlinjen. Testbåden havde salon med pantry og navigationsplads, en ejerkahyt forrest og to agterkahytter. Den vejer 13 tons, hvor af de 4,6 tons ligger i kølen, dybdegangen er 1,9 til 2,2 m. Masten er fra franske Sparcraft og er 21,6 m over vandlinjen. Den kan afstives med et kutterstag, der monteres på fordækket. Storsejlet er 61 m2, mens forsejlet en 115 % rullegenua er 54 m2. Maskinen er en 75 hk Volvo Penta.
Pris: 20 kroner / BÅD 548 5 sider