Ingen tid at spilde - renover din aksel

Er der vand i gearolien, kan du være sikker på, at drevet bliver slidt meget hurtigt. Vi viser, hvordan du tjekker olien, og hvordan du renoverer akslen til propellen.

Der er ingen tid at spilde, hvis du har opdaget, at din gearolie er hvid som fløde. Aftapning af drevets gearolie gøres nederst på sejldrevet. Faktisk bør den tjekkes efter hver sæson og specielt, hvis motoren og drevet har kørt i mange timer. Det er ikke svært at forstille sig, hvor hurtigt et kron- og spidshjul kan slides, hvis drevakslen er smurt med en blanding af vand og olie. Problemet opstår, når lejeområdet på akslen bliver korroderet. Så fremkommer der små huller i den hærdede lejeoverflade. Hvis servicen udebliver, laver korrosionen efterhånden et permanent spor, som akslens tætningsringe ikke kan holde tæt for den voldsomme vandindtrængning. 

Læs hele artiklen her







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen