Ingen tid at spilde - renover din aksel

Er der vand i gearolien, kan du være sikker på, at drevet bliver slidt meget hurtigt. Vi viser, hvordan du tjekker olien, og hvordan du renoverer akslen til propellen.

Der er ingen tid at spilde, hvis du har opdaget, at din gearolie er hvid som fløde. Aftapning af drevets gearolie gøres nederst på sejldrevet. Faktisk bør den tjekkes efter hver sæson og specielt, hvis motoren og drevet har kørt i mange timer. Det er ikke svært at forstille sig, hvor hurtigt et kron- og spidshjul kan slides, hvis drevakslen er smurt med en blanding af vand og olie. Problemet opstår, når lejeområdet på akslen bliver korroderet. Så fremkommer der små huller i den hærdede lejeoverflade. Hvis servicen udebliver, laver korrosionen efterhånden et permanent spor, som akslens tætningsringe ikke kan holde tæt for den voldsomme vandindtrængning. 

Læs hele artiklen her







★ Artikel

★ Teknologi fra 'superyachts' på vej til danske sejlere

★ Artikel

★ Konkurs efter mislykket rekonstruktion

★ Artikel

★ Sejlsporten tester nye formater for OL 2028

★ Gør det selv

★ Få båden sikkert på land - og gode råd til dit mastetjek

★ Interview & Portræt

★ Carl Gerstrøm: Hyggeligt samvær er vigtigst for frivilligt...

★ Interview & Portræt

★ Træets mester - portræt af William Jensen

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Afslutning for Højtryk med citater og...

★ Test af sejlbåde

★ Dragonfly 36 sætter ny standard for flerskrog





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen