Ingen tid at spilde - renover din aksel

Er der vand i gearolien, kan du være sikker på, at drevet bliver slidt meget hurtigt. Vi viser, hvordan du tjekker olien, og hvordan du renoverer akslen til propellen.

Der er ingen tid at spilde, hvis du har opdaget, at din gearolie er hvid som fløde. Aftapning af drevets gearolie gøres nederst på sejldrevet. Faktisk bør den tjekkes efter hver sæson og specielt, hvis motoren og drevet har kørt i mange timer. Det er ikke svært at forstille sig, hvor hurtigt et kron- og spidshjul kan slides, hvis drevakslen er smurt med en blanding af vand og olie. Problemet opstår, når lejeområdet på akslen bliver korroderet. Så fremkommer der små huller i den hærdede lejeoverflade. Hvis servicen udebliver, laver korrosionen efterhånden et permanent spor, som akslens tætningsringe ikke kan holde tæt for den voldsomme vandindtrængning. 

Læs hele artiklen her







★ Artikel

★ 300-meter zonen: Hvor gælder reglerne?

★ Interview & Portræt

★ Fik du læst portrættet - hun valgte eventyret

★ Artikel

★ Kan du stole på fyr & afmærkninger i danske farvande?

★ Artikel

★ En magisk aften afslører fejl i ledefyrene

★ Artikel

★ Vi skal nytænke breddekapsejlads i kølbåde

★ Interview & Portræt

★ Sejlsportens lommefilosof Finn 'Beton'

★ Test af motorbåd

★ Græsk OT60: Sejlbåd uden sejl

★ Artikel

★ 1, 2, 3 - 4 typiske årsager til motorstop, du kan undgå





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen