Tid at tjekke popnitterne

Det begynder gerne med, at et af børnene finder en lille, flad ring med takkede inderkanter, som ligger og flyder på dækket eller måske ved mastefoden på dørken i kahytten. En sådan ring er et alvorligt faresignal og tegn på, at det, der holder din mast sammen, er ved at korrodere.

Ringen er nemlig kraven af en popnitte, som er bukket under for slid og korrosion. Og en popnitte går sjældent i stykker alene. Den har sandsynligvis snesevis af ”brødre og søstre” rundt om i hele riggen, og hvis en af dem er defekt, kan man godt regne med, at det står skidt til med en stor del af ”familien”.
En moderne rig i aluminium er for en stor del monteret ved hjælp af popnitter i forskellige størrelser – hvis der altså ikke er tale om gennemgående bolte i rustfrit stål. Fordelen ved popnitterne er indlysende: De kan bolte to ting sammen på en aluminiumsflade, uden at man behøver at have noget, der holder igen på bagsiden.

Derfor er en popnitte den eneste løsning, hvis man skal have noget monteret midt på masten eller bommen. Også fordi væggen er så tynd, at det næsten er umuligt at få en skrue til at binde ordentligt.

Samtidig er det hurtigt og nemt at sætte en popnitte i, hvis man blot har det rigtige værktøj. Og hvis man bruger en god kvalitet nitter, er det en fuldt forsvarlig og meget stærk montering.

Monel-nitter dur
Popnitter fås i fire forskellige materialer, hvoraf jern og rustfrit stål ikke egner sig til maritimt brug til netop dette formål. Aluminium kan bruges, men kun hvis der ikke kommer de store belastninger på, f.eks. til fastgørelse af windex etc.

Den fjerde slags er de såkaldte Monel-nitter i en nikkel/kobber-legering, der har vist sig velegnet til at arbejde sammen med den aluminiumslegering, som bruges til master, bomme og spilerstager. Popnitter findes i utallige varianter og kvaliteter.

Skift straks
Det bedste, man kan gøre for at sikre sig, er at udskifte nitterne ved den mindste mistanke om, at korrosionen er begyndt. Og årstiden nu, hvor de fleste både er på land, og masterne er kommet ned at ligge, er meget velegnet til at gå sine popnitter igennem.
Man kan for eksempel stikke en knivspids ind under kraven og forsøge at rokke lidt ved nitten for at undersøge, om den sidder fast. Er nitte-kraven blot den mindste smule løs, er det tegn på begyndende korrosion. Hvis den først er begyndt at løsne sig, accelererer problemet, fordi de ryk, der kommer fra masten, når båden sejler i høj sø, giver slidtage på popnitten og det hul, som den er monteret i.

Probemet er blot, at en popnitte-tang er en kostbar investering. Men da det er et værktøj, man kun bruger et par gange om året, kan man gå flere bådejere sammen om at købe en tang med tilhørende nitter af god kvalitet. Eller man kan måske få sin sejlklub til at investere i en tang, som kan komme alle medlemmer med båd til gode.

Hvis man vil have professionel assistance til at skifte nitter, så har de fleste sejlmagere, riggere og bådebyggere popnittetænger i alle størrelser – og resultatet bliver helt sikker både godt og dyrt.

Sådan skiftes en popnitte
Først bores den gamle nitte ud med et bor i samme størrelse som nitten. Hvad enten man bruger 6,4 mm eller 4,8 mm popnitter, er det bedst, hvis man køber et specielt popnittebor sammen med popnitterne, fordi det har præcis samme størrelse som nitterne. Så snart kraven har sluppet, behøver man ikke at bore mere, men kan fjerne resten af nitten med f.eks. et merlespiger.

Det er klogt at nøjes med at udskifte nogle få nitter ad gangen, så masten ligger fast og ikke kommer ud af den optimale stilling, mens man arbejder.
Læg kraven godt på plads i hullet, før nittetangen tages i anvendelse. Det sker ofte, at man må bruge flere tag, før nitten brækker af, som den skal. Og vær så opmærksom på, at tænger kan give et vist tilbagestød, når de klapper sammen, så pas på fingre og mavedeller!

Det er vigtigt at fjerne resterne af spyddet, når nitten er på plads. Spyddet er ofte støbt i blødt jern, og når hovedet ruster, ødelægger det popnitten.
Samtidig kan man lukke ekstra af for korrosionen ved at smøre lidt speciel gummibelægning i hullet før nitten sættes i. Det kan købes samme sted som nitter og tang.

2011-08-19 18:32:33 af mjepvnokrm

kTa3GW , [url=http://ipejjcvfrnqw.com/]ipejjcvfrnqw[/url], [link=http://rcdzhsylgrtm.com/]rcdzhsylgrtm[/link], http://ttcumezpcqsc.com/
2011-08-19 19:01:38 af giekbz

tDWFFx , [url=http://mfvugsranjpv.com/]mfvugsranjpv[/url], [link=http://doesmbcsjkvm.com/]doesmbcsjkvm[/link], http://vvwyooflijhq.com/
2011-08-30 12:29:21 af aihjxblqhu

rQI9s2 , [url=http://uoaivcdmzpkk.com/]uoaivcdmzpkk[/url], [link=http://dywvtsdvnzel.com/]dywvtsdvnzel[/link], http://gppraygyojvv.com/
2011-08-30 12:35:10 af grpycjag

ZIwMTB , [url=http://uyvsykfmsdzj.com/]uyvsykfmsdzj[/url], [link=http://zbfnxzptnjfg.com/]zbfnxzptnjfg[/link], http://orkgwyonucyn.com/
2011-09-27 19:06:30 af etboxjqwtk

85XT8I , [url=http://hwrtsabyifcc.com/]hwrtsabyifcc[/url], [link=http://toewpfkqenfc.com/]toewpfkqenfc[/link], http://tddkdbdtmeew.com/
2011-09-27 19:36:55 af vzfpfzsx

sAbwUE , [url=http://ulyrlriyqefy.com/]ulyrlriyqefy[/url], [link=http://nffxymqolqnx.com/]nffxymqolqnx[/link], http://irdivgxetxtt.com/
2011-10-04 18:25:43 af dlydiapgyr

2QW7Jg , [url=http://htfraybmjcsb.com/]htfraybmjcsb[/url], [link=http://zphfaaxvkbsd.com/]zphfaaxvkbsd[/link], http://fwxzjyzalfez.com/
2011-10-04 18:26:00 af yhbcnmapel

tCNfrt , [url=http://hmzanagemamg.com/]hmzanagemamg[/url], [link=http://twtmqiewmpcl.com/]twtmqiewmpcl[/link], http://phrxtgjcujdt.com/






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen