<br />
”Vi oplever flere gange om året situationer, hvor bådejere uden nogen form for forsikring påsejler vores kunder. Og det ender selvfølgelig med at blive en dyr sag, eftersom man selvfølgelig altid har et ansvar for sine handlinger. I det her tilfælde kommer det bare til at koste penge af ens egen lomme, og samtidig giver det os en masse ekstra arbejde og øgede udgifter til advokater og sagsbehandling. Også i sager med udenlandske forsikringsselskaber involveret,” udtaler Sven Holmbo Sørensen fra forsikringsselskabet Topdanmark, der er et blandt flere selskaber med god erfaring inden for forsikring af både.
”De ekstra udgifter kan vi selvfølgelig kun hente hjem via forhøjelser af forsikrings-
præmierne.
Vores kunde får selvfølgelig sine penge,
selvom modparten ikke er forsikret. Eller også nægter det udenlandske selskab i første omgang at betale. Det er så i stedet os, der skal ligge og bokse med modpartens advokat,”
siger Topdanmark chef.
Codan og det tyske mæglerfirma Pantaenius
hører også til blandt de toneangivende sel-
skaber. Pantaenius har i modsætning til de fleste andre udenlandske firmaer kontor i Danmark, og dem har Sven Holmbo ikke haft problemer med i forbindelse med skadessager.
Retten til vejen
”Vilkårene i de fleste danske forsikringer er ret ens, men det forholder sig helt anderledes med de udenlandske selskaber. Her er vilkårene
meget forskellige, og det kommer ofte bag på deres danske kunder. De troede måske, at de var forsikrede godt nok. Men hvis sejleren har opført sig uforsvarligt, så dækker deres for-
sikring måske ikke. Derfor er det meget svært at sammenligne priserne på de forskellige forsikringer. For man får så langt fra den samme vare, og det giver en urimelig konkurrence,” understreger Sven Holmbo.
De mange tvister gælder ikke kun tursejlads. Også kollisioner i kapsejlads er noget, som ofte giver store problemer.
”Her handler det jo om situationer med
retten til vejen, hvor vi bl.a. skal se på afgørelsen i forbindelse med protesten efter sejladsen. Men hvis sejleren er forsikret i et udenlandske firma og mangler kaskoforsikring, giver det os meget ekstra arbejde. Sådanne sager kan trække i langdrag, og det er meget irriterende.”
På spørgsmålet om, hvad bådejerne især skal sikre sig, hvis de bliver udsat for uheld, lyder de gode råd fra Sørensen:
”Det gælder først og fremmest at få skrevet ned, hvad der er sket. Det er også vigtigt at se dokumentation, og så er det godt at tage en masse billeder af bådene.
Man skal ikke bare tage et visitkort eller lignende for gode varer eller blot få et telefon-nummer med navn på et stykke papir. Det gælder om at se originale papirer med alle de nødvendige informationer.”
Forsikring er ikke lovpligtig
Man kan eje en båd til millioner uden at være forsikret. De fleste bådejere har dog sikret sig med minimum en ansvarsforsikring, men der findes stadig bådejere uden hverken ansvars- eller kaskoforsikring. Det kan blive en rigtig dyr affære.
I dag kan det dog være mere end svært at få plads i en havn uden minimum en ansvarsforsikring. Den dækker de skader, som du måtte forvolde andre personer eller andre både.
Skader på din egen båd og motor dækkes af kaskoforsikringen. Det gælder også bådens faste tilbehør, og det udstyr der normalt er i en båd. Endelig er de ombordværendes ejendele også dækket.
Vær opmærksom på, at der ikke er nogen dækning på din forsikring, hvis du har været påvirket af alkohol eller euforiserende stoffer.
Masser af tyverier
Der stjæles hvert år mange både fra de
danske havne, selvom der fra alle sider
gøres en del for at minimere disse tyverier. Det er især speedbåde, som har tyvenes
interesse.
Sven Holmbo Sørensen fra Topdanmark fortæller:
”Vi har især set, at der bliver stjålet ret mange hurtiggående speedbåde. Derfor kræver vi nu, at en båd til over 200.000 kr. af den her type skal have installeret et satellitbaseret sporingssystem. Både Topdanmark og kunden får straks besked, hvis ejerens båd er blevet stjålet. Og der er tale om en døgnovervågning, så vi har meget store chancer for at finde den stjålne båd. Det giver ganske vist her og nu en merudgift, men til gengæld bliver præmien på forsikringen også en lille smule lavere.
Det nyeste er en GPS til påhængsmotorer, som desværre også hører til noget af det mest fristende at stjæle,” siger Sven Holmbo Sørensen.
HVAD SKER DER, HVIS...
• din båd ligger i en havn, hvor båden ved siden af bryder i brand og også antænder din egen båd?
Kaskoforsikringen dækker – selvrisikoen fratrækkes.
• din båd er placeret i en lade for vinteren, og laden brænder og ødelægger din båd?
Kaskoforsikringen dækker – selvrisikoen fratrækkes.
• din båd grundstøder et sted, hvor du er uden skyld i uheldet?
Kaskoforsikringen dækker – selvrisikoen fratrækkes.
• din båd bliver transporteret af en kranvogn og tabt på havnen?
Din kaskoforsikring dækker, og selskabet vil forsøge at gennemføre regres* over for vognmanden, så du slipper for at betale selvrisiko. Anerkender vognmandens forsikringsselskab inden udbetaling, får du fuld erstatning med det samme. I modsat fald skal du selv kæmpe med lastvognsfirmaet, hvis ikke de vil vedkende sig skylden ved uheldet.
• man lejer båd i udlandet?
Her skal man være meget opmærksom på, hvad der står i policen. Den er som regel på engelsk, tysk eller fransk, og teksten kan måske være svær at forstå. Det er vigtigt at tjekke, hvor stor selvrisikoen og ansvars-dækningen er på båden. Den kan variere meget. Forstår du ikke policen, så lad være med at leje båden. Du risikerer at blive meget ubehageligt overrasket og kan risikere at miste mere end det lagte depositum.
• din båd vælter i forbindelse med et blæsevejr?
Kaskoforsikringen dækker – selvrisikoen fratrækkes, medmindre båden ikke har været forsvarligt afstivet. Du er ansvarlig for en skade, hvis båden vælter, fordi den ikke er afstivet korrekt. Er det groft uforsvarligt, vil ansvarsforsikringen ikke dække. At båden vælter i forbindelse med en storm/orkan er man normalt ikke ansvarlig for.
• din båd bliver beskadiget i forbindelse med en kollision, hvor modparten har været spirituspåvirket?
Kaskoforsikringen dækker – selvrisikoen fratrækkes. Selskabet vil forsøge
regres over for skadevolderen eller dennes selskab, så du slipper for at
betale selvrisiko. Uden forsikring kommer du selvfølgelig selv til at
skulle bruge en masse kræfter på at få dine penge, og det kan mange gange været svært.
• du ikke forstår teksten i din police?
Her er kun én ting at gøre. Tag fat i dit forsikringsselskab og få
detaljerne i policen gjort helt klart. Du præsenteres måske også for et forsikringstilbud fra din forhandler. Her skal man også være opmærksom på, at forhandleren formentlig får en provision i forbindelse med en formidling af en forsikring. Så måske er det ikke den bedste løsning. Du skal i hvert fald altid sikre dig flere forskellige tilbud.
ZbJ2mn , [url=http://blctuxcuqwut.com/]blctuxcuqwut[/url], [link=http://tmypevsjcfvy.com/]tmypevsjcfvy[/link], http://uxpfocnnwwhx.com/
g9jJyA , [url=http://eggadxpicbmf.com/]eggadxpicbmf[/url], [link=http://gpyzthkttazf.com/]gpyzthkttazf[/link], http://luewnesvuytp.com/
c5xIsH , [url=http://fumepckegrzt.com/]fumepckegrzt[/url], [link=http://cuoyestxhrnx.com/]cuoyestxhrnx[/link], http://gaxrsgseafxn.com/
a2JvnQ , [url=http://rrddcjujaycs.com/]rrddcjujaycs[/url], [link=http://ipyvwqmphocq.com/]ipyvwqmphocq[/link], http://jibsgwvmxefy.com/