Der er ikke mange brodne kar tilbage i dansk bådbranche. Takket været en skrap dansk købelov, en god gang selvjustits i bådbranchen og en til tider overvågen bådpresse er antallet af sager, hvor folk får økonomiske problemer (læs: bliver snydt) i forbindelse med et bådkøb, meget lille – især i betragtning af hvor mange både, der er blevet handlet herhjemme de seneste år.
Næsten hver gang vi på Bådmagasinets redaktion bliver præsenteret for en problematisk bådhandel, er der udenlandske sælgere involverede. Det kan være kompliceret nok herhjemme at gardere sig mod ”papirfejl” ved en bådhandel, som f.eks. skjult restgæld, manglende momsbetaling og CE-certifikat. Og mange er ikke opmærksomme på, at de fleste andre lande ikke har en købelov, der stiller køber så gunstigt som den danske. Så bådkøb i
udlandet er det en ren jungle, som kun de færreste eksperter kan finde rundt i.
Fem rigtig gode råd ved køb af båd i udlandet
• Se altid båden før du køber.
• Få et dansk finansieringsinstitut til at gennemgå bådens papirer.
• Få en ekspert du stoler på til at gå båden igennem – også det
tekniske som motor, el og instrumenter.
• Få altid en stor rabat i forhold til den udbudte pris og prisen på
en tilsvarende båd i Danmark.
• Hvis du vil være helt sikker, så få sælger til at deponere 20 % af salgsprisen i et år, så du kan få betalt eventuelle reklamationer.
Finansmand Henrik Pedersen, Maritim Finans:
Vi giver ingen tekniske garantier
”Vi har mange sejlere, der kommer til os, når de har forelsket sig i en båd, der står i den anden ende af Europa. De fleste har ikke engang set båden, men kun et lille foto på en hjemme-side eller i et bådblad. Og så kommer de for at få den finansieret,” siger direktør Henrik Pedersen, der rådgiver og finansierer køb af sejl- og motorbåde til både danskere og tyskere.
”Det første, vi siger til dem, er, at de skal rejse ned og se på båden for at gå den grundigt igennem. Når de har gjort det, så kan de spørge os om finansieringen. Hvis de stadig vil have den, så sender vi en af vores vurderingsfolk for at kigge på den. Men det er vigtigt for køberen at forstå, at vores mand arbejder for os, og han hverken har tid eller mulighed for at gå båden teknisk igennem for kunden. Det eneste, der interesserer ham, er, om båden er pengene værd. Det behøver ikke at være det samme som, at båden sejler problemløst de næste år.”
Garanti på papirerne
”Vi sikrer os, at bådens papirer er i orden, at der ikke er skjult restgæld i den, om sælger også er ejer af båden, og om der er betalt f.eks. moms. Så her giver vi garanti for, at tingene er i orden inden handlen. Er der tale om en ikke-europæisk
båd, undersøger vores folk også, om den er CE-godkendt og hvis ikke, om den kan godkendes.”
”Men om motoren bryder sammen inden for de første 100 sømil, eller de indstøbte kølbolte er tærede, undersøger vi ikke, og der er ingen ansvarspådragelse på det tekniske område i vores godkendelse af båden. Kun det finansielle.”
Folk og banker er naive
”Folk er ofte utrolig naive og deres banker ligeså. Vi oplever gang på gang penge, der bliver overført til udenlandske konti for en båd, som køber kun har set på et lille foto. Og det er da mærkeligt, når vi nu ved, at de samme folk aldrig kunne drømme om at købe et hus eller bare et lille skur uden at have synsrapporter og ekspertvurderinger.”
”Når vi deltager i et bådkøb i udlandet, så anbefaler vi altid, at køber sørger for at få en klækkelig rabat. Hvis noget går i stykker, når båden er hentet fra f.eks. Frankrig, nytter det jo ikke noget at komme rendende med den danske købelov i hånden og kræve erstatning.”
”Den går ikke, og så skal man have fat på en advokat i pågældende land. Det løber hurtigt op, selvom det ’kun’ drejer sig om en skade til 50-80.000 kr. Det kan ikke svare sig. Så vi råder folk til enten at få en stor rabat eller købe båden så billigt, at der også er råd til en større reparation eller to,” slutter Henrik Pedersen fra Maritim Finans.
Bådhandler Henrik Jørgensen,Tempo Bådsalg i Ishøj:
Vær forsigtig ved bådkøb i udlandet
”Mange tror fejlagtigt, at man kan handle båd i udlandet og være beskyttet af de samme regler og love som i Danmark. Det har mange brændt fingrene på,” siger bådhandleren Henrik Jørgensen, der er medejer af Tempo Bådsalg i Ishøj, der bl.a. forhandler Jeanneau, Windy og Fairline.
”I Danmark er reglerne ved køb af brugte både
således, at der er reklamationsret i to år. De første seks måneder er det sælger, der skal bevise, at skaden eller manglen er sket eller opstået, efter køber har overtaget båden. Og de næste 18 måneder er det køberen, der har bevisbyrden. Den regel betyder, at vi som bådfirma meget sjældent tør indlade os på at købe både, der er for gamle dvs. mere end fire-fem år. For selvom vores vurderingsmænd er dygtige, så er risikoen for, at der er alvorlige fejl – typisk ved motoren og det
tekniske – for stor.”
”Men når vi køber udenlandske fartøjer, er vi endnu mere forsigtige. Her køber vi kun nyere både fra forhandlere, vi kender meget godt i forvejen, og hvor vi ved, at vi ikke bliver snydt. For når man handler båd i udlandet, så løber man en stor risiko.”
Om i køen
”Jeg har en fornemmelse af, at når en forhandler i udlandet sælger en båd til en dansker og hører, at den skal sejle i Danmark, så sætter han gladeligt
prisen ned, fordi han ved, at han aldrig ser den båd igen og er helt fri for garanti og
reklamationer. Når det drejer sig om reklamationer på både, som danskere har købt i udlandet, så eksisterer garanti og reklamationsret ikke for os, også selvom det er et af de bådmærker, vi sælger. Man må pænt stille sig om i køen bag vore faste kunder og betale fuld pris for det arbejde, vi laver. Om de får refunderet regningen bagefter, er deres problem.
Det sker, at en kunde kommer og beder os om at tage en bestemt båd hjem fra udlandet for dem. Det siger vi blankt nej til. I vores øjne er det simpelthen for risikabelt.”
Sæt 20 % på spærret konto
”Hvis man vil købe båd i udlandet og slippe godt fra det, skal den være virkelig billig, og/eller sælges med meget høj rabat. Jeg plejer at råde mine kunder til, at der i købsaftalen indbygges, at 20 % af prisen sættes ind på en spærret konto i et år efter salget – i tilfælde af der er noget alvorligt i vejen med båden. Men det er der ikke mange sælgere, der vil gå med til,” slutter Henrik Jørgensen.
Salgschef Claus Bærentsen, Beck Marine i Glostrup:
Det er service, der tæller
”Mange bådkøbere tror fejlagtigt, at bådbranchen har det som i bilbranchen. Køber man f.eks. en Folkevogn, så er der world wide service på Folkevogns værksted, uanset i hvilket land man henvender sig. Det gælder ikke for lystbåde!” udtaler Claus Bærentsen, salgschef hos Beck Marine, der importerer Hanse- og Moody-sejlbåde og Fjord-, Stingray-, og Regal-motorbåde.
”Kommer der en tysker, der er på sommertur i sin Hanse ind til os med et problem, så hjælper vi selvfølgelig også ham. Men vi tager kontakt til værftet, som så taler med den forhandler, der har solgt ham båden. En dansker, som har købt en ny båd i udlandet, beder vi om, at tage kontakt til forhandleren, som så kan kontakte os.”
Lav pris – ingen service
”Man kan godt få en fornemmelse af, at folk køber brugte og nye både i udlandet pga. den lave pris. Men uden at gøre sig klart at den pris er sat så lavt, fordi sælger ikke regner med at se køber igen. Sælgeren skal ganske vist yde garanti, reklamationsret og ikke mindst service ifølge
EU-reglerne, men som regel har køber ikke en chance, hvis vedkommende f.eks. taler dårligt tysk, og kommer med en dansk advokat og hans tyske kollega. Derfor giver udenlandske forhandlere typisk en høj rabat på båden, når de sælger til en udlænding, for de behøver ikke at medregne servicen bagefter.”
”I det hele taget er det at købe brugt båd i udlandet, uden at være ekspert en yderst risikabel sag.
Her kan man ikke bruge reklamationsretten til noget, hvis der overhovedet eksisterer en i pågældende land. Og retssager i udlandet med både en dansk advokat, som så skal engagere en udenlandsk lokal kollega kan hurtigt blive dyrere, end det man reklamerer over.
Køber man uden for EU skal man være endnu mere opmærksom. Her kan man risikere at båden ikke er CE-godkendt og derfor ikke må sejle i Europa.”
Købeloven her og der
”Uanset om man køber båd i Danmark eller i udlandet, eller om man køber brugt eller ny,
skal der altid være en aftale om service bagefter. Sejlsæsonen i Danmark er så kort, at det er for ærgerligt at gå og vente på at få båden repareret. Købeloven kan gradueres – også i Danmark. Min vurdering siger, at ny båd er lig med to års garanti, andre siger et års garanti og efterfølgende 12 måneders reklamationsret. Og begge har ret ifølge købeloven.”
”I Danmark gælder den regel, at når det handler om brugte både, er der altid 24 måneders reklamationsret. De første seks måneder er det op til sælger at bevise,
at skaden ikke var der, da båden blev handlet, og de følgende 18 måneder er det op til køber at bevise. Det er en fast regel, som alle kender. Men prøv du at forklare den regel til en spansk eller belgisk dommer,” slutter Claus Bærentsen fra Beck Marine.
mkU7DH , [url=http://mszpsrezljgn.com/]mszpsrezljgn[/url], [link=http://uzrwfizyqbvl.com/]uzrwfizyqbvl[/link], http://qdsxlpquaglp.com/
4pQKHd , [url=http://laqnvzodgxqq.com/]laqnvzodgxqq[/url], [link=http://nvhwdiuzxgku.com/]nvhwdiuzxgku[/link], http://ianwsmfhosfi.com/