Navtex skriftlig VHF

”Lyngby Radio, Lyngby Radio, dette er Fars Vilje, dette er Fars Vilje …” Den skrattende lyd af mere eller mindre fantasifulde bådnavne og den messende gentagelse af navnet til den legendariske radiostation i Øresund er for mange en lyd, der er ensbetydende med sol, sommer og sejlads. Nede fra bådens indre knitrer og skratter det og minder os jævnligt om, at Lyngby Radio altid er der som en stor mor, der passer på os. Nat og dag. VHF’en binder os sammen på havet. Og sådan har det været længe.

Internet og mobil er ustabil til søs
Men VHF’en har fået konkurrence de seneste år. Nye kommunikationsmuligheder er kommet på banen, og der kommunikeres i det hele taget mere end nogensinde både til lands og til vands. Pc og mobiltelefon har fået plads i båden hos mange, og den store mor i Lyngby er ikke længere alene om at snakke beroligende til os, når vi er på havet. Imidlertid er mobildækning og internet stadig ustabil, så snart vi kommer lidt ud fra kysten. Det er i hvert fald endnu ikke noget at basere så vigtige ting som sikkerhed til søs på. Derfor er maritim radiotransmission stadig afgørende.

Stigende fokus på sikkerhed
Men også den findes i flere former. Navtex er egentlig en gammel historie, men nu ser den ud til at få en renæssance. Handelsflåden har i mange år brugt Navtex, ja faktisk har det været obligatorisk udstyr i årtier. Men i takt med elektronikkens rivende udvikling og faldende priser findes der nu modeller på markedet, som er interessante også til fritidsbåde. Og efterspørgslen er øgende, fortæller Walter Fenger fra Furuno Fritid.
”Jeg regner med, at det skyldes en kombination af flere ting,” siger Fenger.
”Dels er der stigende fokus på sikkerhed og vejrinformation. Det er et faktum, at flere og flere sejler alene eller med få om bord, og ofte sejler længere distancer. Og dels bliver dette udstyr billigere og billigere og har flere alternative platforme. Tilgængeligheden er altså bedre end før. Det er også lettere at bruge udstyret.”

Ikke Lyngby Radio
Det er ikke, som de fleste måske ville tro, Lyngby Radio, der udsender Navtex-meldinger i Danmark. Stockholmradio har ansvaret for hele Østersøen inklusive dansk farvand. Det internationale Navtex-system er opdelt i zoner, og her befinder Danmark sig altså i den zone, der dækkes af Stockholmradio. Det betyder dog ikke, at man skal kunne afkode svensk for at få glæde af meldingerne – i Navtex-universet foregår alt nemlig på engelsk.

Kan vises på pc og mobil
Den vigtigste fordel med Navtex er, at informationen bliver om bord. Apparatet gemmer nemlig meldingerne, så de kan hentes frem ved lejlighed. En stemme fra en kystradiostation kan drukne i baggrundsstøj, overhøres eller indholdet glemmes. Måske sover man. Måske kan rorsmanden ikke forlade roret. Bruger man Navtex, kan man læse meldingerne i ro og mag – når det passer. Man kan indstille apparatet, så man kun modtager bestemte typer meldinger, og afviser andre. Vejrmeldinger, varslinger og nødmeldinger er imidlertid obligatoriske. Navtex-meldinger kan desuden vises på pc-skærmen og efter sigende til og med på mobiltelefonen.
At installere det på pc kræver en såkaldt ”black box”-løsning med usb-stik. Meldingerne kommer fra boksens radiomodtager – men kan også hentes direkte fra internettet.
Den sidstnævnte mulighed er mest til brug i havn eller ved sejlads tæt på kysten. En sikker løsning, som fungerer længere ude til havs, kræver at meldingerne modtages via den mellembølgeradiosender, som er en del af Navtex-apparatet – uanset om det er en model med egen skærm/printer, eller om det er en ”black box”. Rækkevidden er som sagt også her begrænset til omkring 400 sømil, så skal man krydse et stort hav, kan man ikke modtage Navtex-meldinger undervejs.
Brugere af Navtex er meget tilfredse med den enkle, overskuelige form, som særlige vejrmeldinger har. Der kræves ikke nogen større meteorologisk eller teknisk viden, som det er tilfældet med enkelte andre typer maritime vejrdata. Den lille boks kan stå og opsamle meldinger uden at kræve noget særligt – hverken af strøm eller opmærksomhed – og informationen forsvinder altså ikke, hvis man skulle være fraværende et øjeblik.

Del af GMDSS
Navtex er en del af GMDSS – Global Maritime Distress Safety System. Det er, som navnet antyder, en verdensomspændende systematisering af sikkerhed til søs – med vægt på kommunikation. Foruden Navtex benytter dette system sig af forskellige typer telekommunikation: VHF, mellembølgeradio, Inmarsat og flere andre ting. GMDSS er udviklet af handelsflåden og SOLAS, som er en verdensomspændende organisation med sikkerhed til søs som arbejdsområde. Enkelte Navtex-apparater er godkendte af GMDSS, andre er ikke. Til brug i fritidsfartøjer findes der intet krav om en sådan godkendelse. Priser på Navtex-udstyr svinger p.t. fra knap 4500 kr. til godt 15.000 kr. Selv apparaterne i førstnævnte prisklasse er udstyret med printerudgang. Dermed kan de tilsluttes en pc, og herfra kan meldingerne evt. udskrives. De fleste kendte producenter af maritim elektronik tilbyder Navtex-udstyr.

Kort om Navtex
Navtex er tekstmeldinger udsendt på mellembølgefrekvens af radiostationer rundt om på kloden. De indeholder hovedsagelig meteorologiske meldinger, varslinger, melding om is, lodspligt og ikke mindst nødmeldinger – det vil sige MSI (Maritime Safety Information). Oprindelig blev alle disse meldinger printet ud på papir og arkiveret om bord. Det bliver de stadig i handelsflåden. Men på de mindre modeller, som er beregnet til fritidsbåde, nøjes man gerne med en skærm. Her kan man læse meldingen på engelsk. De arkiveres senere i en database og kan hentes frem efter behov. Man kan sagtens vælge en større model også til fritidsbrug, hvor man har mulighed for at printe meldingerne – hvis man føler, man har behov for det. Det er kystradiostationerne, der udsender disse meldinger. Rækkevidden er opgivet til omkring 400 sømil. Et Navtex-apparat er altså en radiomodtager – den kan ikke sende radiomeldinger – og den er designet udelukkende til at opfange og ikke mindst arkivere alle vejrmeldinger, varslinger og nødmeldinger løbende.

2009-09-25 01:00:33 af pjfzmimoiw

a7pKAQ kuwpugfgobwj, [url=http://goycphjdwkfu.com/]goycphjdwkfu[/url], [link=http://zbzxkmacmwmg.com/]zbzxkmacmwmg[/link], http://ezsogviiatrj.com/
2011-11-07 16:01:47 af uzpbveodfk

1ONVeC , [url=http://zvgagfawdebp.com/]zvgagfawdebp[/url], [link=http://urfmlmswsfbh.com/]urfmlmswsfbh[/link], http://agkmwqicnmfi.com/






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen