2-takt mod 4-takt - Fremtiden er her

Vi har tidligere beskrevet de nye Evinrude E-TEC-motorer, hvor de imponerede, men det er noget andet med en direkte sammenligning på nøjagtig samme båd og under de samme forhold.
Da den danske importør af Johnson og Evinrude – Uni-Safe – inviterede til en omfattende test i farvandet ud for Kastrup, var vi klar til sejlads time efter time. For der skal sejles langt for at få så nøjagtige målinger som muligt …
To identiske Bombardier Explorer 640 SB lå klar, begge udstyret med motorer på 115 hk. Den ene med Johnson 115 hk 4-takter – den anden med Evinrude E-TEC 115 hk 2-takter med den nyeste teknologi. Begge med 19” propel. Båden med 4-takteren fik en totalvægt på 591 kg mod 570 kg for båden med 2-takter. Måske ikke så stor forskel, men hvert eneste kilo, der er med i båden, går ud over accelerationen og topfarten. Det er den enkle fysiske regel om, at der skal X-antal kræfter til for at flytte hvert kilo fremover.
Fly landede og lettede fra Kastrup, og efter timer med målinger kunne data fyldes i tabeller, og resultaterne aflæses. Uden at vi skal påstå, at målingerne er helt videnskabelige, er de gennemført så nøjagtigt som muligt og giver et udmærket billede af, hvad de to motorer kan præstere.
Der er et par umiddelbare konklusioner, der falder helt sammen med det subjektive indtryk, vi fik, før målingerne startede. Begge motorer går meget stille i tomgang, men de ”synger” i forskellige tonearter. Det genspejler sig gennem hele omdrejningsregistret. Johnsons 4-takter har meget naturligt en lyd lig den man kender fra en bil. Evinrude-motoren virker mere kraftfuld og det indtryk forstærkes ved acceleration hvor fuld gas fra forskellige omdrejninger er lig en spontan reaktion. Ud over fakta i tabellerne er der altså mærkbar forskel, når man hopper direkte fra den ene båd til den anden. Rent subjektivt vil vi påstå, at det er til Evinrudes fordel.
Det, testen ikke siger noget om, er, at E-TEC-motoren også har et klart plus med tanke på service og service-intervaller. Hvor 4-takteren skal ind til førstegangs-tjek efter 20 timer, skal 2-takteren have sin første service efter 300 timer eller tre år! Det betyder, at man ikke midt i sæsonen behøver at få førstegangs-tjekket, og at den generelle vedligeholdelse også er lettere. Blandt andet er der ikke årlige olieskift. På 2-takteren er det kun at fylde olie i en separat tank.
En test som denne siger ikke noget om langsigtet vedligeholdelse eller problemer. Så skal bådene sejles i flere sæsoner og hundredvis af timer. Imidlertid er der al mulig grund til at tro, at 2-takteren lever lige så længe som 4-takteren. For ”gamle” 2-taktere har erfaringsmæssigt klaret sig godt og kørt i både 15 og 20 år.
Vi nævner lige, at denne test gælder mellem de to testede motorer – vi har ikke haft motorer fra andre leverandører med i dette sammenhæng.
Mange med motorkundskab hævder, at fremtiden ligger i udvikling af 2-takterne. Det hævdes, at 4-takterne er udviklet, så langt de kan komme – også med tanke på kompressorer og turboer. Rygterne går på at flere bilproducenter allerede er i gang med test af de nye 2-taktere. Og det er jo ikke så mærkeligt, for alle de negative sider fra tidligere er nu helt væk.

Båd: Bombard 640 SB
Motor: Evinrude E-TEC E115DPL monteret med Viper 19” propel
Vægt på bådsæt: 570 kg
Evinrude E-TEC: 115 hk

Omdrejningstal Hastighed Forbrug Støj
2200 o/min 10 knob 10 l/t 87 dB
3200 o/min 20 knob 14,7 l/t 94 dB
4300 o/min 30 knob 22,9 l/t 97 dB
4900 o/min 35 knob 29 l/t 105 dB
Maks.: 5700 o/min 42,3 knob 47 l/t

Acceleration
0-30 knob 6,1 sekunder
15 -30 knob 5,0 sekunder

Båd: Bombard 640 SB
Motor: Johnson BJ115L4 monteret med SST 19” propel
Vægt på bådsæt: 591 kg
Johnson 4-takt 115 hk

Omdrejningstal Hastighed Forbrug Støj
2700 o/min 10 knob 6,2 l/t 93 dB
3900 o/min 20 knob 13,1 l/t 93 dB
5500 o/min 30 knob 24 l/t 98 dB
6200 o/min 35 knob 36 l/t 99 dB
Maks.: 6200 o/min 35,2 knob 36 l/t

Acceleration
0-30 knob 7,8 sekunder
15-30 knob 5,8 sekunder

Resultaterne er bedste opnåede hastighed i ca. 10 m/sek. medvind. Som det fremgår af tabellen giver E-TEC langt højere topfart og mere økonomisk forbrug på højere omdrejninger. 4-taktere giver mere økonomisk forbrug på lavere omdrejningstal og op til omkring 20 knob.

Der blev sejlet tre accelerations-målinger. Tabellen viser for begge både den bedst opnåede tid.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen