Gode råd om bukke og stativer

Tværskibs
Tjek at båden ikke hælder lidt til en af siderne. Læg et langt vaterpas (eller et lille på et bræt) tværskibs over cockpittofterne. Hvis båden hælder, støttes den kun af bukkene i den lave side, mens bukkene i den høje side er arbejdsløse.
Hælder båden f.eks. mod styrbord, den lave side, så kan du løsne støtterne i den høje bagbord-side og skrue dem 4-6 mm ned, uden at båden ændrer stilling. Den hviler jo kun mod støtterne i den lave side. Sæt en stærk skulder mod bådens lave side og tryk båden op, til den stopper mod støtterne i modsat side og stik et par flade trækiler ned mellem støtter og bådskrog i den lave side. Eller lad en hjælper skrue støtterne helt op. Kontroller med vaterpas, om båden står lige eller skal rettes mere op.

Langskibs
I langskibsretningen er det som regel bedst, at båden står med stævnen lidt højt, så der ikke kommer vandpytter på dækket, mens vandet løber af. Indvendig løber vandet agterud i kølsvinet, hvor det kan tørres op.
For at løfte stævnen, må der lægges f.eks. et stykke 12 mm vandfast krydsfiner på forreste klods under kølen - håb det passer, for det kan ikke beregnes.
Inden kranen slipper båden, kan du få den til at løfte lidt og så lægge en ekstra stump krydsfiner ind eller fjerne en, til stævnens højde passer dig. Næste år kan du bedre justere højden med små klodser og brædder, især hvis båden står på samme plads hvert år.
Det er farligt, og det kræver en kranmands eftertanke selv at løfte en tonstung båd med donkraft eller andet.

Hvis båden vælter
Det er bådejerens fejl, hvis en båd vælter i en vinterkuling. Både vælter kun, hvis der er noget galt med bukkene, eller der mangler omtanke og tilsyn inden en varslet vinterkuling. Følg vejrmeldingen om vinteren, og hold øje med nabobådenes bukke.

Forsikringen dækker ikke, når:

• en båd står på land med mast.

• gamle vinterbukke bryder sammen pga. råd eller rust.

• båden kun støttes af stolper op under rælingsliste eller under klinkbygget skrog, medmindre støtterne er særdeles grundigt afstivet og forbundet.

• en buk langsomt synker ned i blød bund, så båden vælter.

• der ikke er fast forbindelse (helst boltet eller sømmet bræt) mellem bukke på hver side af båden.

• der kun er én buk i hver side, så kan der rejses tvivl, om det er nok. I al fald skal en enlig buk på den ene side af båden stå præcis over for en enlig buk på den anden, endelig ikke forskudt.

Forsikring dækker:

• ved pludselig skade på vinterbuk, så båden vælter f.eks. ved påkørsel eller meget kraftig styrtregn, der hurtigt underminerer stativet. Hvis båden først vælter nogle uger efter en pludselig skade på bukkene, får du et problem med at forklare, hvorfor du ikke har gjort noget i mellemtiden. Husk jævnligt tilsyn i ekstremt vejr.

Send båden på hotel
Nye tider, nye behov, nye tilbud. Moderne både er tilpasset den moderne verden - komfortable og lette at håndtere. Sådan skal vinteropbevaring også være. Et nyt marked er åbnet i Danmark med firmaer, der tager sig af alt fra logistik, service, vedligehold, klargøring, transport og vinteropbevaring. Tilbuddene kan tilpasses den enkeltes behov og tegnebog.
Blandt udbyderne er Tuco Yacht Værft i Faaborg. Her tilbydes vinteropbevaring i store, isolerede fabrikshaller i lokalområdet eller udendørs, aflåst opbevaring, leje af stativ og stativopbevaring om sommeren. Den ultimative service dækker afrigning, optagning, rens og vask, opbevaring, søsætning og tilrigning til den nye sæson.
Horsens Yachtværft og Bogense Yacht Service tilbyder også vinteropbearing, ligesom ShipShape i Rungsted Havn, der har haller til motorbåde og tilbud om et decideret abonnement på vedligeholdelse og rengøring i sæsonen.
Marine Nord i Kvistgård ligger inde i landet, men har åbnet en ”trailerhavn”. Her kan båd på trailer opbevares hele året - også under tag, og firmaet tilbyder service og rådgivning efter et totalkoncept.
Markedet rummer ikke kun forretningsmodeller.
I København har en gruppe etableret sig i B&W Bådlauget, som fra år til år søger at finde haller, der kan lejes for vinteren. Her hersker fællesskabsprincippet: alle hjælper alle. Hvilken hal bådlauget får denne vinter, må man følge på www.baadhal.dk. -sg

En bådfjende: Kondens
Vinterklima med faldende og stigende temperatur i fugtig luft giver kondens i båden. Men du kan mindske problemet.

Fugtsugere:
• Moderne, fugtsugende midler i poser kan holde bådens små rum rimelig tørre. Når de er mættede, kan de tørres i en ovn og genanvendes. Drypper ikke.
• Anbring fugtsugende midler nær motor, ved eltavle, elektriske installationer og instrumenter, der ikke kan tages hjem i varmen.
• Fugtsugende midler virker bedst i lukkede rum.

Støv, snavs, mug:
• Der kan komme store mængder kondens på undersiden af en plastpresenning, men to lag plastpresenning giver lidt termovindue-effekt. Har du en gammel, utæt plastpresenning, så læg den underst med en ny og tæt presenning yderst.
• Støv og snavs i skuffer, skabe og på skot bliver jordslået i vinterens kondens. På ubehandlet teak giver det pletter, der må slibes væk. På lakeret flade kan pletterne tørres af. Undgå mugpletter ved at fjerne støv og snavs før vinteren.
• Undgå ir på kontaktfladerne i eltavlen: Tænd alle kontakter, så fladerne rører hinanden. Det giver mindst ir på kontaktfladerne. Luk hovedafbryderen, så en glemt lampe ikke lyser.

Luft og varme:
• Der findes solcelle-ventilatorer, der drives af lyset, også den smule lys, der er om vinteren. De kan mindske kondens ved at ventilere båden. Er bedst når ventilen sidder i det fri, men også i nogen grad under en klar presenning.
• Tag mest muligt af bådens udstyr hjem i varmen. Kan du ikke have hynderne hjemme, så stil dem på højkant i båden, så de ventileres på begge sider.
• Sejl er af ”plast” og kan ikke blive jordslåede. Men støv og snavs i sejlenes vævning kan godt danne jordslåede pletter, så derfor bør især ældre sejl tages hjem i varmen.




2009-09-02 04:15:29 af uypduiwiixz

nReTrm ldtkosanhfdv, [url=http://qimrhisktxoc.com/]qimrhisktxoc[/url], [link=http://ykoxfeodcabb.com/]ykoxfeodcabb[/link], http://yufzkkmnmenk.com/






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen