Selv om det gennem mange år har været forsøgt at indføre nye standarder for kommunikation mellem instrumenterne i båden, synes NMEA 0183 at være populær som aldrig før. Selv om COM-portene forsvinder på mange nye pc’er, lever NMEA 0183 - som er afhængig af denne porttype - videre.
Bruges overalt
Det er NMEA-standarden, som gør det relativt let at koble en GPS til en pc, således at et kortprogram kan tolke navigatorens positionsdata og vise, hvor båden befinder sig på det elektroniske kort. På samme måde kan information fra et vind-instrument og/eller et ekko-lod bruges og vises på pc-skærmen. Har du en AIS-modtager, kan store skibe vises på kortet. På samme måde kan andre fartøjer, som spores automatisk på en tilkoblet radar (med ARPA), også vises på kortet. Og en autopilot kan styres med NMEA-data. Indholdet i NMEA-dataene fortæller autopiloten, hvordan den skal styre båden. Også position og identitet for fartøjer i nød (og andre fartøjer som kaldes op) vil kunne vises i kortprogrammet, takket være en NMEA-forbindelse til den maritime VHF DSC-radio. NMEA er forbindelsen, som gør at alle instrumenter kan arbejde sammen.
Hvad betyder det?
NMEA 0183 består af en række data-sætninger. Hver sætning har et fast sæt af data, som både afsender og modtager kender. Hvert data er adskilt med et komma. Der findes mange forskellige NMEA-specificerede data-sætninger. Og flere kommer til efterhånden. Sætningerne nedenfor afkodes f.eks. som følger:
• Alle NMEA-sætninger begynder med tegnet $.
• De to næste tegn (her vist som II) angiver afsender og adresse. Kommer dataene direkte fra en GPS, er de f.eks. GP. Modtageren ignorerer dem ofte.
• GLL viser, at dette er en sætning, som viser
”Geographic Lattitude og Longitude” (geografisk bredde- og længdegrad).
• 5954.515,N betyder 59°54,515’ (nordlig bredde).
• 01041.863,E betyder 010°41,863’ (østlig længde).
• 111600 står for klokkeslæt 11.16.00 UTC.
• Bogstavet A betyder, at dataerne er gyldige.
• * er tegnet, der angiver starten på en kontrolsum.
• 3F er en kontrolsum, som modtageren kan bruge til at tjekke, at dataene er korrekt modtaget. Er der fejl på de modtagne data, kan modtageren vælge at afvise/ignorere dem.
HyperTerminal
I alle versioner af Windows findes et datakommunikationsprogram, som hedder HyperTerminal. Det kan du anvende til at tjekke et instrument, der er korrekt koblet til en pc, og til at vise de NMEA-data, som modtages. HyperTerminal startes ved at klikke på Program/Accessories/Communications/HyperTerminal (eller tilsvarende på dansk). Først skal programmet konfigureres (eller sættes op) til den ønskede COM-port og datahastighed. Hvis du har koblet NMEA-instrument rigtigt til pc’ens COM-port, skal du nu kunne se dataene på skærmen.
NMEA via RS-232C
RS-232C er en elektrisk standard, som angiver, hvordan data skal overføres f.eks. til en COM-port på en pc. Dette er den oprindelige elektriske standard, som NMEA 0183 var baseret på, og som stadig benyttes af de fleste maritime instrumenter på markedet. Skal du koble mere end et NMEA-instrument til en pc, skal du enten have flere COM-porte på pc’en, eller instrumenterne skal kobles via en NMEA-koncentrator eller bro (bridge) med flere NMEA-indgange.
NMEA via USB
Enkelte nye GPS’er har kun USB-udgang og kan ikke kobles til COM-porten på en pc. Dens NMEA-data overføres derfor via USB-kablet. Hvis det kortprogram, du bruger, ikke har mulighed for at modtage NMEA via USB, findes der hjælp. På www.franson.com kan du downloade et program, der modtager data på USB, og som sender dem videre ad en virtuel COM-port - som de fleste kortprogrammer kan modtage. Programmet kan testes gratis i nogle dage. Prisen er rimelig.
NMEA via internettet
Efterhånden vil flere produkter gøre det muligt at sende NMEA-data via internettet. Det norske produkt NavIP har den mulighed. Data fra instrumenter om bord kan overføres på denne måde. Med NavIP får båden sin egen internet-adresse (som f.eks. rf.baltic.navip.no) og kan nås via internettet. Dens position kan f.eks. vises på pc-skærmen i et kortprogram. Hvis dit kortprogram ikke kan tage imod NMEA-data fra internettet, findes der også konverteringsprogrammer, der kan (og som sender dem videre til en viruel COM-port, som de kortprogrammer kan bruge). På www.franson.com kan du downloade sådan et program. Mere info: på www.navip.no.
NMEA 2000 er en udvidelse af standarden, som giver en hurtigere overførsel af data mellem instrumenter om bord. Imidlertid er NMEA foreløbig ikke særlig udbredt, da den endnu ikke er set anvendt på almindelige GPS’er, kortplottere eller pc’er.
Ord og forkortelser
AIS ”Automatic Identification System”. Et system hvor bl.a. fartøjets navn og position etc. udsendes over VHF-radio. Påbudt på store skibe.
ARPA ”Automatic Radar Plotting Aid”. Automatisk plotning af radarmål.
DSC ”Digital SelcCall”.
EDGE ”Enhanced Data rates for Global Evolution”.
GMT ”Greenwich Mean Time”. Tiden ved nul-meridianen (Greenwich, England).
GPRS ”General Packet Radio System”.
GPS Globalt Positionerings System.
IP Internet Protokol.
Kbps Kilobits pr. sekund.
LAN ”Local Area Network”.
NMEA Data-protokol for overførsel af data mellem instrumenter om bord i en båd.
PC Personlig computer.
PDA Personlig Digital Assistent. Lomme-pc.
RS-232 En elektrisk standard, f.eks. for kobling til en pc’s COM-port.
USB ”Universal Serial Bus”
UTC ”Universal Time Coordinated”. Samme som GMT.
WLAN ”Wireless LAN”. Trådløst lokalt netværk.
Almindelige NMEA-sætninger
BOD ”Bearing, Origin to Destination waypoint”. Kurs til waypoint.
DBT ”Depth Below Transducer”. Dybde under giver.
GGA ”Global positioning system fix data”. GPS position.
GLL ”Geographic Lattitude and Longitude”. Geografisk bredde
og længde.
GVS ”Satellites in View”. Synlige satellitter.
HDM ”Heading, Magnetic”. Egen kurs, magnetisk.
MTW ”Water temperature, Celcius”. Vandtemperatur.
RMB ”Recommended minimum navigation information”. Anbefalet minimum navigationsinformation.
VHW ”Water speed and heading”. Fart og kurs i vandet.
VTG ”Track made good and ground speed”.
VWR ”Relative wind direction and speed”. Relativ vindretning
og styrke.
WPL ”Waypoint Location”. Kurspunkt lokalitet.
XTE ”Cross Track Error”. Afvigelse fra ideel kurslinje.
ups ! glemte at skrive at det er en GPSmap 60CSx jeg har , så skulle det være på plads.
mange tak hvis nogen kan hjælpe *S*
FwZAmM sfmuzhjxjtnc, [url=http://lnkfnonnxzng.com/]lnkfnonnxzng[/url], [link=http://kkgrjxqgktpi.com/]kkgrjxqgktpi[/link], http://yicahzbijmzk.com/
Det betyder at din kortplotter mangler informationer fra en eccolodsgiver.
En føler der måler dybden og sender denne ud som NMEA sætninger.
Det kunne være dit almindelige eccolod fra fx. silva der via sin NMEA udgang blev forbundet til din NMEA indgang på din kortplotter. ELLER hvis du har Raymarine instrumenter data fra disse via en konverterboks (sådan en har jeg i overskud) og ind i kortplotteren.
Hej !
Nu har jeg siddet og læst lidt om NMEA 0183, og det blev jeg ik så forfærdeligt meget klogere på ;-/
Jeg har et problem med at forstå en funktion i den... og det er at når jeg går ind i Marine og vil bruge \"ekkolods\" funktionen, så kommer der en tekst frem med disse ord : NMEA ekkolods input er nødvendigt for at bruge denne funktion. Hvad vil det sige ? og er der noget jeg skal putte ind i \`GPS\`en for at det kan komme til at virke ??
HJÆLP ! ;-))
venlig hilsen
Annette