Den halve sejr grundlægges inden starten

”Først på banen. Først i havnen” sagde min gamle far altid, når han skyndede på sine gaster for at komme ud af havnen. Og der er noget om snakken. For kun hvis man er sejlet ud på banen i god tid før starten, har man mulighed for at aflure vinden, strømmen og selve banen de hemmeligheder, som kan blive til uvurderlig nytte under kapsejladsen og komme i havn eller i hvert fald over mållinjen før konkurrenterne.
Men skal det gå helt rigtigt for sig, så begynder forberedelserne til en kapsejlads flere dage ja uger før man kan sejle ud af havnen. Hvis ikke man har et fasttømret mandskab, så skal man være tidligt ude for at få gode gaster om bord. Det med at ringe rundt dagen inden sejladsen duer ikke.

Check og check vind og strøm
Allerede lige uden for havnen, kan man checke vindretningen ved at sejle lige mod vinden og aflæse kompasset, og hvis man gør det et par gange på vej ud til banen, så opdager man måske et mønster i de skiftende vindretninger – eller omvendt man finder ud af at vinden er meget konstant, hvilket jo heller ikke er en uvæsentlig observation.
Og check også strømmen på vej til startområdet, hver gang I sejler forbi et mærke eller en fiskerbøje. (læs artiklen i Bådmagasinet nr. 5 2007 om hvordan strømmen aflæses). Kast eventuelt en appelsin eller en anden genstand der flyder tungt i vandet ved siden af et mærke eller bøje, og iagttag hvor langt og i hvilken retning den driver på et minut.

Indstil kanonen
Vel ankommet i startområdet, skal båden trimmes og sejlene stilles til den aktuelle vind og bølger. Kryds 5-10 minutter på hver halse, sæt eventuelt nogle mærker på skøder og hal, (hvis man har mærker i forvejen, så noter hvor de står), og bemærk om båden sejler som den plejer eller evt. er ekstra hård på roret.
Samtidig med at sejlene stilles, skal en om bord aflæse kurserne og dermed vindretningen flere gange, for at se om der er ændringer og måske et mønster i vindspringene.

Den overordnede strategi
I vore dage er mange kapsejladsbåde udstyret med specielle taktik-kompasser, som husker kurserne på kryds, så man straks bliver advaret, hvis vinden ændrer sig. Hvis man ikke har et sådant kompas, så noter de forskellige kurser ned evt. på et bredt stykke tape der er klistret op i nærheden af kompasset.
Det er også tidspunktet for, den overordnede strategi på første kryds skal diskuteres om bord. De fleste informationer er jo indhentet, og der er måske begyndt at danne sig et billede af, hvordan taktikken skal lægges. Skal man sejle til højre eller venstre i banen? Eller skal man sejle på vindspringene.
Når dommerne har lagt startlinjen ud, kommer de forberedelser til sejladsen, som de fleste kapsejlere husker, nemlig den del, som handler om at finde ud af, hvor på startlinjen fordelen er, og hvor man skal starte.

Den lumske linje
Der er mange forskellige måder at måle en startlinje på. Den letteste må være at sejle i nærheden af midten, så løber båden nøjagtigt op i vindøjet, og så se ud til hver side, hvilket mærke der står længst fremme. Den ende, hvor mærket står længst fremme, er der hvor fordelen er. Men check og noter vindretningen, mens du ligger i vinden for at se på startlinjen. For måske er du midt i et midlertidigt vindspring, og fordelen er for længst væk, når startskuddet lyder.
Så derfor skal vindretningen måles igen og igen, indtil starten lyder. Det nemmeste er, at lige bruge et par sekunder ekstra til at checke vind, hver gang man vender inden starten.

Hvem læser programmet?
Når besætningen er udpeget, så fordel opgaverne, så det ikke er en person, der hænger på det hele. Er der noget der skal repareres om bord eller forbedres? Er der sejl, som skal køres til sejlmageren? Hvem henter programmet – og endnu mere afgørende, hvem påtager sig at læse programmet og sejladsinstrukserne igennem inden sejladsen? Der er tabt mange første pladser, på grund af manglende kendskab til detaljer i sejladsprogrammet.

Hvem tager vejrudsigten?
Hvem om bord tager sig af vejrudsigten og følger udviklingen i vejret et par dage inden sejladsen, og aftenen før eller på selve dagen, går ind på DMI’s og farvandsvæsenets hjemmesider og ser prognosen for vind, bølger og strøm? Personligt har jeg tabt en stor international sejlads, fordi jeg ikke vidste at vejrudsigten lovede højredrejende vind sidst på dagen. Udsigten var endda slået op på døren til kapsejladsbureauet, og alle konkurrenterne havde set den.
Der kan også være andre vigtige beskeder på bureauets opslagstavle. Derfor når man ankommer til havnen, så slå vejen rundt om bureauet, og hvis du starter fra en anden havn, så ring til bureauet, og hør om der er nogen ændringer i programmet.
Det er en god vane, at planlægge det hele sådan, at man har en god halv time i reserve ud over den tid, det tager at komme ud til startområdet, så der er tid til at gøre de sidste forberedelser.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen