Der sidder to mænd på en tømmerflåde. Nej sludder! Der sidder ikke to, men tre mand, og de sidder på rælingen af en sejlbåd. Du kan se det for dig: Båden krydser, solen skinner, bølgerne plasker og de tre nyder turen.
De har sat sig så langt til luv som de kan, fordi de gerne vil sejle så hurtigt som muligt, og med deres vægt til luv øger de vindens tryk på sejlet. Alle kender situationen.
De vejer - lad os for nemheds skyld sige - 80 kg hver. Det vil sige, at de tilsammen modvirker båden krængning med 240 kg, altså næsten et kvart ton.
Men så sker der noget. Skipperen insisterer på at en af gasterne skal kravle ned i læen for at hale fokken, for at holde udkig eller hente øloplukkeren. Kender du typen?:
”Vi er stadig to store stærke mænd, der sidder på luv ræling, og tredjemanden skal kun ned i læ et lille øjeblik. Det kan da være ligegyldigt!”
Gastens vægt fordoblet
Men nej, det kan ikke være ligegyldigt, for så snart tredjemanden er kravlet ned til læ, begynder begivenhederne at tage fart. Rent vægtmæssigt ganske vist, men det influerer på både krængningen, trykket på roret, farten, højden og i det hele taget velbehaget ved at være om bord. Og det er ikke småting der sker.
For da gasten flyttede sig fra luv til læ rykkede han samtidig rundt på mindst 160 kg, selvom han kun vejer 80 kg selv. Og i en tremands kølbåd kan 160 kg let være op til 20 % af bådens samlede vægt.
For ved at flytte sine egne 80 kg over i læen, ja så opvejer han en af de to på rælingen med andre 80 kg. Forskellen på tre mand til luv, og to til luv og en i læen er altså 160 kg vægt, som skulle have haft en oprettende virkning på sejlbåden, men som nu er neutraliseret.
Tredobbelt vægt
Men det bliver værre endnu. For det ovenstående gælder kun, hvis båden ikke krænger. Så snart båden krænger, flytter dens tyngdemæssige centerlinje mod luv, og vægten i læ kommer dobbelt så langt ud på vægtstangen, som vægten til luv. Med andre ord, manden i læ vejer dobbelt så meget, som han gjorde, da han sad til luv. Han vejer altså ikke 80 men 160 kg, og derved opvejer han de to, der sidder med hver sine 80 kg tæt ved vægtstangens midte.
Så forskellen på om gasten sidder til luv eller til læ er altså 240 kg, næsten et kvart ton og det samme som hele besætningen vejer tilsammen.
Voila!
Problemet bliver naturligvis mindre jo større båden er og jo flere gaster der er om bord. Men selv i en megayacht med 12 mand (et lille ton) til luv med benene hængende ned langs fribordet, kan det ikke være uden betydning, hvis 25 % af mandskabet pludselig bliver vægtløse, fordi én enkelt mand sætter sig ned i læen.
Gasterne til luv vejer til læ
Artiklen om gasten der vejer et halvt ton er naturligvis teoretisk. De nøjagtige vægttal afhænger naturligvis af, hvor bred båden er, hvor dybt bådens balancepunkt ligger etc.
Personligt har jeg sejlet nogle internationale sejladser med en 6mR-båd. Den er så smal ca. 1.80 m og har et så dybtliggende tyngdepunkt, at hvis gasterne sætter sig på luv ræling, så sidder de rent faktisk i læ, hvis båden bare krænger en smule.
Derfor har de moderne 6mR-både indrettet en
langsgående tofte, nærmest som en hylde på indersiden af fribordet, hvor gasterne kan sidde på krydset, så deres vægt kommer til at virke i luv.