A.C.S. = Altid Correkt Sejlads

Det virker legende let, når man bruger det, men når man begynder at fundere over hvordan det fungerer, bliver det sindssygt kompliceret. Det drejer sig om en ny finsk konstrueret ACS, der står for Attitude Correction System, eller på godt dansk, et system, der hele tiden justerer bådens trimflaps og vinklen på motordrevet, så der hele tidens sejles med den rigtige vinkel, uden krængning og med det mindst mulige brændstofforbrug.
”Det har vi da set før,” siger den opmærksomme læser. Men nej, en ACS, der har så mange ”sanser”, og reagerer på så mange faktorer under bådens sejlads, er ikke set før. Det allerede kendte er kun små dele, af hvad Mente Marine’s ACS-boks fra Finland kan præstere.
Alle motorbåde med trimflaps og mulighed for at indstille motordrev(enes) vinkel kan med fordel bruge Mente Marine’s ACS. Men det er især mindre både (under 40 fod), hvor den virkelig kommer til sin ret. Og/eller hvis skroget er smalt eller dybt V-formet og derfor let krænger i forbindelse med sidevind, skæve bølger eller når besætningen placerer deres vægt skævt i båden. Det betyder, at man skal trimme flaps og/eller drev, hver gang man går op eller ned i fart, hver gang man ændrer kurs i forhold til søen eller vinden, og hver gang besætningen/passagererne bevæger sig rundt i båden.
Mente’s magiske boks er på størrelse med to pakker cigaretter ved siden af hinanden. Den kan placeres på alle sideskot i båden eller andre plane flader, der er parallelle med sejlretningen. Den er af slagfast plast, som skal saves eller skæres op, hvis man vil kigge ind i den og aflure fiduserne. Hertil kommer et lille, overskueligt display, som placeres på instrumentbordet.
Censorerne, som føler bådens gang i vandet, sidder alle inde i boksen, bortset fra en lille mikrofon, som er placeret i motorrummet og forbundet med boksen. Censorerne opfanger, hvis båden ligger skævt i vandet, eller hvis stævnens vinkel ikke er optimal. Mikrofonen lytter til motoren, og opfatter hvor hurtigt den kører og dermed, hvor meget motordrevet skal trimmes op eller ned.
Kommer man planende med fuld fart og sætter farten ned, vil ACS’en automatisk prøve at få båden til at blive ved med at plane, så længe som muligt. Og når man går helt ned i fart (under tre knob), slår ACS’en fra, slår automatisk drevet ned og trimflapsene op, hvor de bliver stående indtil farten igen sættes op.

Står af i svinget
Men hvad så, når man tager et brat sving eller sejler i høj sø! Prøver den så at korrigere for bådens krængning i drejet eller farer trimflapperne op og ned, for at korrigere for bølgerne?
Svaret er nej. Så snart ACS fornemmer at bevægelserne kommer fra et drej, så slår den fra med det samme og slår automatisk til igen når båden rettes op. I høj sø korrigerer ACS’en langsommere end på fladt vand, så den forsøger at finde et ”gennemsnit” af bådens bevægelser.
Da Bådmagasinet afprøvede Mente ACS i den finske skærgård på helt fladt vand, skulle der ikke ret meget drej på rattet, før displayet blinkede som tegn på, at det var slået fra. Og da vi senere sejlede ind i hækbølgerne fra et større containerskib, forsøgte den magiske boks ikke at korrigere for bevægelserne.
Displayet er enkelt, overskueligt og erstatter alle andre instrumenter, der viser flaps og drev positioner. Midt i sidder en lysende knap, som slår systemet til og fra.
Efter turen i den finske skærgård har jeg haft lejlighed til at prøvesejle et par mindre planende motorbåde her i Danmark. Og jeg må indrømme at jeg savner Mente ACS’en temmelig meget. Det er begyndt at irritere mig helt tiden at skulle regulere trimmet, når det nu kan gøres så fantastisk simpelt.
Hvad koster så et sådant vidunder? Ja, hvis man selv kan installere den, og det mener opfinderen Peter Ostman fra Vasa i Finland, at de fleste sejlere kan, så koster den ca. 7000 kr. inkl. moms. Har man ikke justerbart drev, men kun trimflaps, koster den 6000 kr. Forhandles hos Watski. Flere oplysninger www.mente-marine.com


2009-06-28 09:37:37 af qefbaejbe

SLTjHD upbgsmbeoduk, [url=http://huyhtosnatfk.com/]huyhtosnatfk[/url], [link=http://vqhgqxqngvhv.com/]vqhgqxqngvhv[/link], http://ghhimrqjlgar.com/






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen