Sidste år i maj gjorde Tage Olsen, Køge, sig ekstra umage, da han gjorde bund og fribord i stand på sin Luna 26 motorsejler ”Jota”. I en afstand af ca. 20 cm over og under vandlinjen påførte han et nano-teknologisk produkt, der er specielt beregnet til undervandskroget på lystbåde. Så der var spænding omkring kranen på Køge Havn, da Jota en solskinsdag i april 2006 blev løftet op på kajen efter 11 måneder i det våde element.
Produktet over og under Jotas vandlinje er NanoCover Marineforsegling, der ifølge importøren ikke alene er meget enkel at anvende, men efter behandlingen vil overfladen blive holdt ren, hver gang båden sejler gennem vandet. - Og denne mirakelvirkning skulle kunne holde i et år. Samtidig er produktet neutral i forhold til havmiljøet og opfylder de nye miljøkrav, der har været så megen tale om.
En uvidenskabelig test
I den mellemliggende periode er mange af landets officielle teknologiske enheder gået i krig med at afprøve Nano-Cover Marineforsegling videnskabeligt, og resultaterne vil foreligge hen ad vejen, (når bådene er kommet på land igen). Derfor vover Bådmagasinet det ene øje, og bringer resultaterne af den højst uvidenskabelige test udført på bunden af motorsejleren ”Jota af Køge”.
Jota fik behandlingen med NanoCover Marineforsegling i maj sidste år, og har været ude at sejle meget i sommeren 2005. (Jota havde Seajet kobberbaseret, tinfrit bundmaling fra Thugoku Paints i Holland i forvejen.) Siden oktober (altså næsten fem måneder) har den ligget helt stille på sin plads i det inderste af Køge fiskerihavn, hvor begroning af bådenes bunde er et stort problem.
Der var meningen, at vi skulle hive båden på land, kontrollere og fotografere bunden, og så sejle en tur med fuld fart, for at se hvor meget af begroningen, der røg af pga. vandmodstanden. Men kranmanden i Køge havde travlt, så det var kun muligt at hive båden på land én gang, og så simulere vandmodstand ved at bruge en højtryksspuler på halv kraft og med stor afstand.
Og ja, der var virkelig forskel på de områder, der var behandlet med Nano-Cover Marineforsegling, og de der ikke var. Allerede mens båden lå i vandet, kunne det ses, at området på og over vandlinjen var betydeligt renere end de andre både ved broen. Og da Jota kom ud af vandet, var den meget begroet med rurer især agter, hvor den ikke var behandlet, men kun en eller to - som nemt lod sig fjerne - på det behandlede steder.
Spules rent
Det brungrønne slimlag på bunden var jævnt fordelt på bund og køl, men efter et let sprøjt med spuleren, var der mærkbar forskel på de behandlede og de ubehandlede områder. De samme galt den ”afskyelige gulning”, som de fleste lyse både får i området lige over vandlinjen, og som normalt skal fjernes med citronsyre eller det der er skrappere. På Jota forsvandt gulningen med lidt vand og et let gned med en finger. Hurra!!
Sådan virker det
NanoCover kan bruges på alle overflader: gelcoat, gammel bundmaling - med og uden tin og kobber. Overfladen skal blot være ren, tør og fri for løstsiddende maling etc. Overfladebehandlingen går efter nogle timer i forbindelse med gelcoaten/overfladen og danner en usynlig beskyttelse mod begroning. Forklaringen er, at nano-partiklerne, der er 80.000 gange mindre i diameter end et menneskehår, forbinder sig molekylært med overfladen, hvorpå den påføres og danner et usynligt skjold, som gør at vand, smuds, snavs og anden forurening simpelthen preller af som vand på en gås.
Alarm
Samtidig med at denne artikel blev skrevet, er der dog kommet nogle alarmerende rapporter fra Tyskland, hvor et antal personer menes at være blevet syge efter at have arbejdet med rengøringsmidler baseret på nano-teknologi. Det viste sig, at forbrugerne mod fabrikantens anvisninger havde blandet produktet med et andet produkt, og det danske forbrugerråd maner til besindighed. På Bådmagasinet vil vi dog indtil videre råde sejlerne til at arbejde forsigtigt med nano-produkter, på samme måde, som når de arbejder med andre giftige stoffer, som desværre stadig er en nødvendig del af sejlsporten.
Forhandlere af NanoCover Marineforsegling findes på www.nanocover.dk. Et sæt med rensevæske og marineforsegler fås i størrelser, der dækker 10, 20, 50 og 100 kvm. En 35 fods familiebåd, der skal behandles på både fribord og bund kræver 50 kvm, der koster 2495 kr.
Nano-tech til vinduer og koøjer
NanoCover Marineforsegling er ikke det eneste nano-produkt, der har lovende fremtid i sejlsporten. Nano-Cover har samtidig lanceret produkter, som gør henholdsvis glas og plastik vandafvisende. Produkterne er beregnet til bilers forruder, men kan afvise både saltvand og havgus lige så godt som vejfilm.
Kan et nano-produkt i bunden gøre båden hurtigere?
NanoCover har også et product baseret på nano-teknologi, som gør enhver overflade vandskyende. Selv på en gasbetonsten danner vandet øjeblikkeligt perler og løber af, hvis stenen er behandlet. En sådan vandskyende overflade, må være ideel til køl, ror, bund og skrog på enhver kapsejladsbåd.
Konklusionen på vores meget videnskabelige, men ikke uinteressante test er derfor:
• NanoCover Marineforsegling forhindrer eller i hvert fald forringer rurers levevilkår.
• NanoCover forhindrer ikke slim og alger at gro på bunden, men begroningen forsvinder meget, meget lettere på de behandlede områder. Om det også forsvinder, blot ved at sejle med båden, har vi ikke kunnet konstatere - men vi tror det gerne.
IugmPA nbthtmkkxptu, [url=http://snliqbfkduah.com/]snliqbfkduah[/url], [link=http://xtciwrypzrnm.com/]xtciwrypzrnm[/link], http://jxlstntqldrz.com/