Nyheden ved Raymarines S1000 autopilot er at man ikke længere benytter et elektronisk fluxgatekompas men i stedet bruger data fra en eksisterende GPS til navigationen. S1000 er en hydraulisk autopilot beregnet til motorbåde med hydraulisk styring med Sea Star ratpumpe - og det har rigtig mange mindre motorbåde. Piloten indbygges i båden og det vil umiddelbart være umuligt udefra at afgøre om båden har autopilot eller ej, hvilket betyder mindre chance for tyveri. Selve pumpen og styreenheden gemmes af vejen bag ratkonsollen og tilbage er kun betjeningsenheden, og den er blot en ganske almindelig fjernbetjening beregnet til at have liggende i en lomme, i en lille fiks holder i bæltet eller for den sags skyld monteret på instrumentpanelet. Har man ønske om et fast instrument kan man problemfrit tilkoble et ST instrument til piloten via Raymarines SeaTalk.
Problemfri montering
Bådmagasinet fik fingrene i den allerførste prototype, der forlod fabrikken i begyndelsen af december 2004. Vi valgte at montere S1000 på en 21 fods Campion Explorer med en 150 hk påhængsmotor.
Da autopiloten er total nytænkning ville vi fra start undgå monteringsfejl så vi overlod monteringen til Søren Andersen fra Raymarines servicecenter Andersen & Kristensen i Køge.
Når man køber piloten er det ikke for meget at sige at alt er inklusive. I kassen medfølger hydraulikolie, beskyttelseshandsker, pumpe, kurskomputer, olie, fjernbetjening, fittings, slanger, ledningsnet, skruer og selv en lille tragt så man ikke spilder hydraulikolien. Vi startede med at montere de medfølgende slanger på pumpen, og så tog vi luftskruen af ratpumpen. På bagsiden af pumpen sidder en aftapningsskrue som afmonteres imens man lader væsken løbe ned i en lille beholder. Der vil sandsynligvis være omkring en halv liter som skal tappes af systemet. Herefter afmonteres de to vinkelbøjninger og erstattes af de medfølgende T-stykker hvorpå man monterer styreslangerne samt slangerne fra pumpen. Mange vil nok vige tilbage for selv at rode med hydraulikslangerne, men det var ikke slemt. Herefter stod tilbage at montere styrecomputeren et sted hvor den ikke fik alt for meget fugt og trække ledninger til strøm og pumpe samt forbinde NMEA ledningerne til den eksisterende GPS. Alt i alt en operation der nok kan udføres på en formiddag med lidt snilde.
Al begyndelse er svær
Vi havde til gengæld problemer med at få piloten til at arbejde. Det ville den nemlig først, da båden sejlede, og vi rent faktisk flyttede os hen over grunden. Ved første prøvesejlads skal piloten grundindstilles og udføre en såkaldt Sea Trial altså en ”søtest” hvor man skal sejle med rolig fart op imod vinden og lade autopiloten lave en række små kurver. Når denne er gennemført står tilbage at vælge hvorvidt piloten skal operere i sejlbåds-, motorbåds-, eller fiskebådsindstilling. Og sluttelig skal vælges værdier for rorudslag, og responstid m.v. Det tager sin tid men er ting der gerne må arbejdes med, fordi et godt benarbejde her, vil betyde problemfri sejlads fremover. Vi fik dog under de første test ikke båden til at sejle så lige på kursen som vi kunne ønske, og fik den idé at vores GPS måske ikke var præcis nok, eller gav forkerte data. Ud med den og ind med en ny GPS, men det var ikke det. Så fik vi fat i en Waas/Egnos antenne, men det var heller ikke det.
Efter at have prøvet flere software versioner og givet feedback omkring egenskaber og flere omskrivninger af softwaren, kom der i begyndelsen af november 2005 en ny opdatering af softwaren på S1000 og nu skete der virkelig noget. Hvad teknikerne har gjort ved piloten ved vi ikke, men nu virker den fuldstændig problemfrit.
Vi kan sejle hurtigt eller langsomt og i ret store bølger, vi kan trollingfiske med et par knob og uanset hvad, holder vores S1000 båden på kursen, uden slinger. Det eneste vi ikke kan er, at sejle langsomt mod strømmen, fordi båden skal bevæge sig over grunden med noget der ligner 1,5-2 knob, før piloten virker.
Kurs over grunden
Mange tidligere brugere af autopiloter vil skulle omstille sig, fordi S1000 styrer efter kursen over grunden i stedet for kompaskursen. Men det hele bliver faktisk lidt nemmere på denne måde. Man kommer derhen hvor man havde planlagt, i stedet for at blive drevet ud af kurs af strøm og vind. Det eneste vi mangler nu er en digital visning af kursen på fjernkontrollen, det ville være rigtig lækkert. Med introduktionen af den nye S1000 Fishingpilot har Raymarine valgt at sætte kurs mod vanetænkning, og vi må indrømme, at vi i starten ikke rigtig troede på ideen. Vi gi’r os.
Raymarine S1000 Fishingpilot koster inklusiv alt nødvendigt monteringstilbehør 9995 kr. og importeres af Aage Hempel i Tåstrup, tlf. (45) 43 71 64 64.
Hej. Kan man koble en Garmin GPSMAP 400 til en RAYMARINE s1000 Autopilot ? Jeg kan ikke lige se hvilke ledinger der skal kobles sammeng. Jeg håber i kan hjælpe mig.
Mvh.sejer