Lettere at få mand over bord indenbords

Bådmagasinet skrev allerede i 1998 om en opfindelse, der gjorde det lettere at trække en overbordfalden indenbords. Nu har opfinderen, Mads Schmidt, færdigudviklet MOBup, og han har taget kritikken fra dengang til sig, så systemet kan bruges i alle typer sejlbåde - store som små - desuden er udvekslingen øget væsentligt.
I stedet for at spænde løfteanordningen fast i vanterne, kan den nu bruges direkte på dækket af en sejlbåd. Vanterne bruges kun som støtte - vægten af den overbordfaldne og kraftudvekslingen på 1:11 forplantes nedad i dækket.
Systemet kommer nu i handlen, og Bådmagasinet tog til Aabenraa Lystbådehavn for at afprøve MOBup på en sejlbåd. Lad det være sagt med et samme. Det er én ting at øve en situation som ”mand over bord” i et havnebassin. Noget helt andet er det, når situationen virkeligt opstår. Oftest sker det i dårligt vejr, og lige meget hvilket system man har til rådighed, så er det vigtigste i en sådan situation, at man kan holde hovedet koldt og nøjagtigt ved, hvad man skal gøre.
Mand over bord-øvelser bør faktisk finde sted næsten hver gang man tager ud med sin sejlbåd. Fordelen ved sådan en rutinemæssig øvelse er også, at den med tiden giver meget bedre præcision i håndteringen af ens egen båd i al slags vejr. Og så er det vigtigt, at det ikke kun er skipper selv, der kan øvelsen til hudløshed.
MOBup har ikke den store nytteværdi, hvis man ikke kan styre sin sejlbåd hen til den overbordfaldne. Men kan man det, så er løfteanordningen det mest enkle og effektive, der endnu er set. Med en udveksling på 1:11 vil en voksen person på 100 kg med vådt tøj føles som en baby på ca. 10 kg at trække indenbords.
10 kg kan både mænd, kvinder og børn løfte. I princippet kan en redningsaktion med en bevidstløs person i vandet udføres af én person. Aktionen bliver udført ved vanterne i styrbord eller bagbord side, hvor båden bevæger sig roligst, og hvor der er noget at holde fast i for dem, der skal udføre redningen.
Det er nu også blevet så nemt at samle MOBup, at stort set enhver, der får det vist én gang, vil kunne gøre det. De to dele er samlet i en orange taske og det hele vejer under tre kg. Skulle man i dårligt vejr være uheldig at tabe tasken i vandet, er den lavet med et opdriftsmiddel, så den flyder på vandet. Måske man i version 2.0 skulle overveje at sy en lille hank på den glatte taske, så den er nem at fiske op med en bådshage - ellers er man jo lige vidt.
Alle dele er produceret i Danmark, og det fordyrer slutproduktet. Prisen er 3400 kr. Det er rimeligt dyrt, men selvfølgelig bør sikkerhed ikke gøres op i penge.
Kontakt Masnedø Marinecenter A/S, tlf. 55 35 40 00 eller opfinderen på tlf. 74 68 59 21 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen