Hvor længe holder vant og stag?



             33.000 sømil holder forstaget, siger en gammel tommelfin-gerregel. 20.000 sømil eller 20 år, siger en moderne rigger fra Seldén. 20-30 år, siger en moderne rigger fra John Mast, det afhænger af behandlingen. Vi har set rigge, der efter 20-30 år var i perfekt stand, og vi har set rigge der måtte skiftes efter fem år. Spinkle kapsejladsrigge har måttet skiftes efter kun et hårdt år.<br />

Gamle tommelfingerregler kan være gode nok, men moderne riggere må man også lytte til. Mine egne vant og stag var 16 år gamle, men har sejlet netop de 33.000 sømil. Så turde jeg ikke andet end at udskifte forstaget, selv om der ikke var fejl at se. Jo, der var ”kun” en gaffel i toppens terminal, og der burde også være en toggle, så staget bedre tålte sidelæns bevægelser. Der kom en toggle i det nye stag. Topvantene var udskiftet ved 31.000 sømil, også uden synlige fejl.
”Det er forstag, topvant og undervant, der får den hårdeste belastning,” fortæller Søren Lindstrøm fra Seldén.
Det er nok rigtigt, selv om undervantene ofte står lidt løst, så man ikke tror de belastes ret hårdt. I al fald begyndte mit ene undervant at rive sig ud af masten efter omkring 17.000 sømil. Stålbeslaget inde i masten til vantets T-stykke var knækket.
”Nåe, men så små beslag bruger vi ikke mere,” sagde John Mast, som havde leveret mast og rig. ”Nu bruger vi et nummer større og stærkere. Værsgo’ her er et sæt.” De blev monteret på undervantene og har hidtil klaret endnu 16.000 sømil.
Det er rigtigt at topvant er hårdt belastet. Ved 33.000 sømil havde det ene topvants T-stykke sat sig fast i mastens indvendige stålbeslag, som var bukket let. ”Nåe, men så små beslag bruger vi heller ikke mere,” sagde John Mast. ”Nu bruger vi et nummer større og stærkere. Værsgo’ her er et sæt”.

Se efter lus
Hvis en wire knækker, er det stort set altid lige uden for en tryksplejsning, ikke på midten. Heldigvis knækker en wire næsten aldrig uforvarende med et brag. Der viser sig næsten altid advarende ”strittere” ved tryksplejsninger-ne, så hold øje med dem. Lader du hånden med en klud glide langs hele wiren, så har du mulighed for at opdage eventuelle strittere i tide.
Jeg har en gang på frisk kryds i min forrige båd hørt og mærket to små knald et sted i båden. Jeg kunne ikke se, hvad der var galt før jeg var i havn. Da opdagede jeg to store buskede strittere oppe til vejrs, hvor to af bagstagets syv kordeller var sprængt. Men de fem resterende holdt. Rart at vide.
Rodrig med massive, runde stålstænger (”rod” på engelsk) kan modsat wirer holde masten helt uden at fjedre, og de bruges især på store kapsejlads-både. Men da rodriggen kun består af en eneste kordel, der er uelastisk fordi den ikke er snoet, så kan den også springe helt uden forvarsel.
Det problem har almindelige sejlere heldigvis ikke med de snoede wirer i vant og stag, for de er en smule elastiske. Men de skal tjekkes hvert år. Også hvis båden overvintrer i havnen med mast på.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen