offcanvas logo

Effektivt vintertag

Dette vintertag er lavet af lægter, så det ikke vejer ret meget, når det skal transporteres. Stativet står stabilt på egne ben, dog støttet af små bræddestykker mellem ræling og spær. Stativet fylder ikke meget mere end selve båden i bredde og længde, hvilket har stor betydning på en trang bådplads.
Taget er ret stejlt, så tung sne ikke bliver liggende.
Målene på materialerne afhænger af bådens størrelse. Her er foruden almindelige taglægter brugt et 25x100 mm bræt på højkant i rygningen, der er ca. 1 m længere end båden. Spær, også af 25x100 mm brædder, rager 30-50 cm ud over rælingen. Mindre både kan nøjes med 20x100 mm brædder. Større båd på over 10-11 m skal måske bruge 32x120 mm brædder.


A-bukke i begge ender bærer en tagryg 1 og to bøjede lægter 2 i rælingshøjde. Lodret A-buk 3 støttes af en vigtig skrå lægte 4 inde under båden, så ”huset” er stabilt langskibs, uden at noget rager væsentligt længere ud end båden.

            <br />

Agterste A-buk 5 er lidt anderledes end den forreste, men med samme princip. En skrå afstivning 4 går ned ved siden af båden til højre. Små bræddestykker støtter spærene, og nederst på spærene er en bøjet lægte 2 skruet fast.

            <br><br>






★ Interview & Portræt

★ Kom tæt på Dansk Sejlunions nye sportschef Peter Hansen

★ Tursejlads

★ Det er en SEJLbåd

★ Test af sejlbåde

★ Holder Hanse hele vejen?

★ Test af motorbåd

★ Test: Yamarin 59 BR - moderne og stilfuld bowrider

★ Artikel

★ Søkort på computeren - kom i gang på 9 minutter

★ Artikel

★ Dansk innovation løfter luksusbåde til nyt niveau

★ Interview & Portræt

★ Line Markert ser tilbage på otte år som formand for Dansk...

★ Interview & Portræt

★ Anholt eksotisk perle midt i Kattegat for eventyrlystne sejlere





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen