Effektivt vintertag

Dette vintertag er lavet af lægter, så det ikke vejer ret meget, når det skal transporteres. Stativet står stabilt på egne ben, dog støttet af små bræddestykker mellem ræling og spær. Stativet fylder ikke meget mere end selve båden i bredde og længde, hvilket har stor betydning på en trang bådplads.
Taget er ret stejlt, så tung sne ikke bliver liggende.
Målene på materialerne afhænger af bådens størrelse. Her er foruden almindelige taglægter brugt et 25x100 mm bræt på højkant i rygningen, der er ca. 1 m længere end båden. Spær, også af 25x100 mm brædder, rager 30-50 cm ud over rælingen. Mindre både kan nøjes med 20x100 mm brædder. Større båd på over 10-11 m skal måske bruge 32x120 mm brædder.


A-bukke i begge ender bærer en tagryg 1 og to bøjede lægter 2 i rælingshøjde. Lodret A-buk 3 støttes af en vigtig skrå lægte 4 inde under båden, så ”huset” er stabilt langskibs, uden at noget rager væsentligt længere ud end båden.

            <br />

Agterste A-buk 5 er lidt anderledes end den forreste, men med samme princip. En skrå afstivning 4 går ned ved siden af båden til højre. Små bræddestykker støtter spærene, og nederst på spærene er en bøjet lægte 2 skruet fast.

            <br><br>






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen