Masten skal af om vinteren

Det er fristende at lade masten blive siddende på båden, enten den overvintrer i vandet eller på land.
Men på land bør masten tages af, for forsikringen dækker ikke skader, hvis båden blæser omkuld på grund af masten.
Desuden får du ikke inspiceret masten for fejl og små revner, når masten ikke tages af om vinteren. Det er lidt teore-tisk, at du bare kan lade dig hejse op og tjekke masten fra en bådsmandsstol. For får du virkelig gjort det? Og det skal være grundigt, og det skal være nu om efteråret, så eventuelle fejl ved mast, wirer mv. kan blive rettet i løbet af vinteren.

Master bør have afdækning
Indtil december kan master risikere at ligge ubeskyttede i regnen på havnens vinterstativ, før en fælles presenning om-sider lægges over. Indtil da kan masten være udsat for vand og tæring i elektriske dele, beslag, wirer mv.
At masten straks kommer under tag i et rigtigt masteskur er bedst, men du må bruge de muligheder, havnen byder. Er det et åbent mastestativ, så prøv at få havnen til at overdække i al fald ét af stativerne hurtigt og lade de senest ankommende master ligge ude i vejret på et andet stativ.
Ellers kan du i bådudstyrs-forretninger købe et langt ”plastfolie rør” til at trække over masten. Plastfolie røret har ventilationshuller på undersiden for at undgå kondens, men det er ret dyrt og rives muligvis nemt i stykker af de andre master, der lægges oven på din mast.
Lægger du din mast ind som en af de første i masteskuret eller på stativet, så tjek den jævnligt. Ejere af de sidst ankommende master skaffer sig ofte plads ved at flytte noget brutalt rundt på de master, der ligger der i forvejen.

Eftersyn og reparationer
Det er nu i efteråret, du skal sende ting til reparation. Til foråret har alle værksteder, mekanikere og sejlmagere rygende travlt med de andre glemsomme bådejeres reparationer.
Det er altså nu, lige nu, du skal tjekke alt grej for slid og fejl, der kræver professionel reparation. Send det til reparation så snart båden er kommet på land.
Husk:
• Sejl tjekkes for slid og løse syninger ved forstærkninger, sejlslæder og rebeøjer. Du kan også indlevere sejlene til en sejlmagers eftersyn, så får du gode råd og pænt vinterpakkede sejl retur.
• Mast og rig tjekkes for små, fine revner ved fastgørelser og øjer i masten, og wirerne tjekkes for ”lus” (knækkede wire-kordeler). Er der tvivl, så kontakt en mastefabrikant.
• Redningsflåden bør sendes til årligt eftersyn i efteråret, hvor firmaerne har god tid. Et eftersyn hvert eneste år kræves kun for erhvervsfartøjer, men det er klogt at følge disse regler. Send i al fald flåden til eftersyn mindst hvert andet år. Hvis du tør vente.
• Oppustelige redningsveste bør kontrolleres jævnligt af fabrikanten/forhandleren. Ellers er sikker-heden lig nul. Almindelige svømmeveste behøver ikke fagmands kontrol, men tjek selv om ikke vestene er blevet for gamle og slidte?
• Grundstødt i år? Er der skader på kølen, så få en fagmand til at tjekke om der kan være alvorlige skader i selve skroget, når båden er kommet op. Ofte kan skroget delaminere (skille ad i glas-fiberlagene) lige foran og agten for en finnekøl.










★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen