Skift til smal Spækhugger-forfinne

Mange af de gamle, velsejlende Spækhuggere har i de senere år fået nye ejere. En del af disse nye ejere står med det samme problem som i Spækhuggerens barndom: Rorets brede forfinne giver stor drejeradius.
Oprindelig havde Spækhuggeren i 1970 en traditionel bred forfinne, der gav retningsstabilitet, men samtidig en stor dreje-radius. Det er et problem ved havnemanøvrer, da Spækhuggeren normalt ikke har motor.
Efter nogle år lavede erfarne Spækhugger-sejlere sammen med konstruktøren Peter Bruun en meget smallere forfinne, som let kunne byttes ud med den brede finne. Det var kun to møtrik-ker, der skulle løsnes indvendigt. Til kapsejlads blev det standard at Spækhuggeren skulle have smal forfinne.
Mange Spækhugger-ejere, der mest sejlede tursejlads, fik aldrig skiftet til den smalle forfinne. Nu står en del nye ejere med den brede forfinne og manøvreproblemer. Måske ved ejerne ikke engang, at de kan manøvrere meget bedre og formindske drejeradius med 1/3.
Det vidste nybagt Spækhugger-ejer Kaj Schrøder ikke. Men Peter Bruun, som følger ”sine” Spækhuggere ret nøje, overbeviste Kaj om at det var en fordel med den smalle forfinne.
Den brede forfinne er ganske enkelt monteret med to bolte gennem bådbunden. Arbejdet består kun i at løsne rorbeslaget nederst på forfinnen og at løsne de to møtrikker inde i båden.
Boltene på den nye smalle forfinne passer i skrogets gamle bolthuller, så det er kun at sætte forfinnen på plads i fugemasse og stramme møtrikkerne igen.
Den smalle forfinne koster 3750 kr. Desuden skal der bruges polyurethan fugemasse.
Om det hjalp på manøvre-evnen? Ja, mon ikke! Siger en glad Kaj Schrøder.

Peter Bruun fortæller
Konstruktøren Peter Bruun var kun 18 år og bådebyggerlærling, da han i 1969 sensationelt vandt Sjælland Rundt med sin helt nye Spækhugger. ”Båden var så ny, at vi skruede de sidste beslag på undervejs,” fortæller han.
Den første Spækhugger accepteredes ikke som Spidsgatter, men blev kaldt kutter og sat i løb med kuttere, der regnedes for hurtigst dengang.
”Den første Spækhugger hav-de slet ingen forfinne ved roret, men hold da op! Den var meget svær at styre for spiler,” mindes Peter Bruun i dag.
Peter satte en traditionel, bred forfinne foran roret, og så sejlede Spækhuggeren stabilt. Det beviste den bl.a. på Sjælland Rundt i 1972 i svag vind, hvor ud af 670 både kun 18 fuldførte, heraf 9 Spækhuggere (plus Peter Bruuns dengang helt nye Kaskelot).
”Roret er konstrueret stærkt nok til at være et fritsiddende spaderor,” fortsætter Peter, ”og forfinnen støtter egentlig ikke roret som traditionelle forfinner gør. Det er snarere roret, der støtter forfinnen, og derfor er det ikke noget problem at montere en smal forfinne i steder for den brede.”
”I øvrigt er Spækhuggerne igen aktive, og til Jameson Whisky Cup i 2003 var Spækhuggerne det største felt med 23 både. Og prisen for en brugt Spækhugger stiger,” siger Peter Bruun tilfreds.
Spækhugger-udstyr: Peter Bruun, tlf. 49 13 90 38.


2009-06-28 18:55:34 af btqdejobx

rynK2S lamhkdiulhfm, [url=http://xibupctnqvzr.com/]xibupctnqvzr[/url], [link=http://vswjxhxzcmrz.com/]vswjxhxzcmrz[/link], http://stgptpvkqdjy.com/






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen