På land eller i vandet?

Mange bådejere venter med at tage båden på land til sidste øjeblik eller længere endnu, selv om forsikringen udløber 15. november. Da der alligevel ikke sejles så ofte de sidste 4-8 uger, kunne man gøre optagningen lidt til en lidt varmere oplevelse ved ikke at vente helt så længe.
Selvom vinteren mest består af kulde, rusk og regn så gemmer den også perle-oplevelser i solskin, høj himmel og sejlads i frostvejr.
Man må så spørge sig selv om de relativt få timer, der trods alt sejles på en hel vinter er det ekstra besvær værd.
Vinterstormene kan forår-sage ekstremt høj- og lavvande, hvilket betyder, at båden bør tilses hver dag.
Ekstra slid gør, at forsikringen kræver dobbelte fortøjninger. Husk derfor at læse det med småt i betingelserne.
Glasfiberbådes undervandsskrog tørrer ikke ud, og ældre både over 20 år kan risikere osmoseblærer. Er båden på land tørrer en eventuel begyndende osmose ud - også i øsende regn.
Skader forårsaget af is dækkes ikke af forsikringen, heller ikke hvis båden synker af en frostsprængt ventil.
Endelig; hvor der er mink i havnene ser man, at de flytter ind i bådene og skader apteringen.
Trods disse forbehold er der gode oplevelser at hente om vinteren. Læs vinterturberetningen side 54.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen