Små tips før vinteren

Tages båden på land i november, kan der være dannet lumsk is på dækket efter en kold, klar nat.
Isen er særlig farlig, hvis det endnu er mørk morgen, når du går om bord for at sejle båden over til kranen. Måske er masten rigget af og søgelænder fjernet, så der hverken er forstag eller andet at holde i.
Is på dækket fjernes med spandevis af havnevand, hvis luftens temperatur er nul eller plusgrader. Havnevandet er på nogle få plusgrader, og det kan smelte is på dækket.
Ved 5-10 graders frost vil havvand, der hældes på dækket, øjeblikkelig fryse til is og gøre alt meget værre. Så må du kravle på dækket.

Gelcoat kan misfarves
Pas på: Våde efterårsblade har et stof, der farver alt, også gelcoat. Efter få dage kan farven ikke tørres af. Fjern blade og læg presenning over. Nypoleret gelcoat tager ikke godt imod farven. Den bleger dog væk i forårssolen.

Undgå at får misfarvet træ
Pletmal skrammer i lakken med fortyndet lak eller farveløs olie-imprægnering, hvis der kommer gode, tørre dage. Så er træet beskyttet og bliver ikke sort i løbet af en fugtig vinter.

Undgå tæreskader
Brug piberenser i små gennemløb under scepterfødder mv. Der sidder altid salt-fugtigt snavs og sand, der holder på vinterfugt og kan give små skjulte tæreskader.








★ Artikel

★ Teknologi fra 'superyachts' på vej til danske sejlere

★ Artikel

★ Konkurs efter mislykket rekonstruktion

★ Artikel

★ Sejlsporten tester nye formater for OL 2028

★ Gør det selv

★ Få båden sikkert på land - og gode råd til dit mastetjek

★ Interview & Portræt

★ Carl Gerstrøm: Hyggeligt samvær er vigtigst for frivilligt...

★ Interview & Portræt

★ Træets mester - portræt af William Jensen

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Afslutning for Højtryk med citater og...

★ Test af sejlbåde

★ Dragonfly 36 sætter ny standard for flerskrog





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen