Før masten tages af skal du huske følgende

Det er bedst at fjerne alle wirer og fald fra masten, når den skal ligge vandret i et masteskur. Stålwirer der rører aluminiumsmasten kan give galvanisk tæring i vinterfugtig luft. Desuden bliver masten 15-40 kg lettere, når wirerne er fjernet. Vægten spiller en rolle, da de fleste master skal bæres med håndkraft på plads i masteskuret.
Vantskruerne bliver siddende på båden og hænger ikke i vanterne. Hvis vanterne har et gevindstykke forneden, så vikl svær tape om, så gevindet ikke slæbes ødelæggende over beton og asfalt, når masten bæres væk.
Inden vantskruerne løsnes på båden bør du måle med skydelærer, hvor meget de er spændt. Noter det, så de kan spændes på samme måde til næste år.
Fald indvendigt i masten fjernes ved at sy en 4 mm line i faldets tovværksdel. Derpå hales i faldet til der kun er den tynde line inde i masten, og syningen pilles op igen. Syningen kan omvikles med tape, som desuden smøres med lidt flydende sæbe. Så glider samlingen lettest gennem et lille skivgat oppe i masten.
Til foråret sys fald og line igen sammen, og faldene hives igennem med linen. Nogle fald har et lille øje i tovdelen, så den tynde line nemt kan bindes i med pælestik.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen