Før masten tages af skal du huske følgende

Det er bedst at fjerne alle wirer og fald fra masten, når den skal ligge vandret i et masteskur. Stålwirer der rører aluminiumsmasten kan give galvanisk tæring i vinterfugtig luft. Desuden bliver masten 15-40 kg lettere, når wirerne er fjernet. Vægten spiller en rolle, da de fleste master skal bæres med håndkraft på plads i masteskuret.
Vantskruerne bliver siddende på båden og hænger ikke i vanterne. Hvis vanterne har et gevindstykke forneden, så vikl svær tape om, så gevindet ikke slæbes ødelæggende over beton og asfalt, når masten bæres væk.
Inden vantskruerne løsnes på båden bør du måle med skydelærer, hvor meget de er spændt. Noter det, så de kan spændes på samme måde til næste år.
Fald indvendigt i masten fjernes ved at sy en 4 mm line i faldets tovværksdel. Derpå hales i faldet til der kun er den tynde line inde i masten, og syningen pilles op igen. Syningen kan omvikles med tape, som desuden smøres med lidt flydende sæbe. Så glider samlingen lettest gennem et lille skivgat oppe i masten.
Til foråret sys fald og line igen sammen, og faldene hives igennem med linen. Nogle fald har et lille øje i tovdelen, så den tynde line nemt kan bindes i med pælestik.








★ Test af sejlbåde

★ Holder Hanse hele vejen?

★ Test af motorbåd

★ Test: Yamarin 59 BR - moderne og stilfuld bowrider

★ Artikel

★ Søkort på computeren - kom i gang på 9 minutter

★ Artikel

★ Dansk innovation løfter luksusbåde til nyt niveau

★ Interview & Portræt

★ Line Markert ser tilbage på otte år som formand for Dansk...

★ Interview & Portræt

★ Anholt eksotisk perle midt i Kattegat for eventyrlystne sejlere

★ Interview & Portræt

★ Museumsskipper i orkanens øje

★ Test af sejlbåde

★ Liebhaverbåde: Kvalitet der ældes med ynde





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen