Moderne kapsejladsbåde samt gamle veteran-sejlbåde med brøkdelsrig har ”løse” eller ”løbende” bagstag, hvor det luv strammes i hver stagvending eller bomning, og det læ må slækkes af for bommen.
Det luv bagstag hindrer masten i at bøje frem ved forsejlets træk i forstaget, og bagstaget holder også forsejlet og forstaget strakt. Det læ bagstag må altid være slækket for storsejlet, så bagstaget hænger og slasker løst bag storsejlet.
Arbejdet med at slække og stramme bagstag i en vending kræver normalt spil og gaster med store kræfter og en del opmærksomhed.
Det problem blev løst med bagstags vip for over 100 år siden, og den næsten glemte metode kan stadig bruges til især mindre sejlbåde med bagstag. På dækket i hver side ud for cockpittet er der et bagstags vippebeslag. Når båden i en vending nærmede sig vindøjet, slækker rorgængeren det gamle luv bagstag med vippebeslaget, hvorefter han går til den ny luv side og strammer det nye luv bagstag på et sekund med det andet vippebeslag. Der er ikke noget tovværk, der skal gøres fast på klamper eller klemmer. Hurtigere og nemmere kan det ikke gøres med moderne bagstagsspil.
Da glasfiberbådene kom frem i 1960’erne var de ofte med mastetop-rig, der ikke behøvede bagstag, og så gik det smarte bagstags vippebeslag i glemmebogen. Du kan dog stadig se det på veteranbåde samt på enkelte nye sejlbåde.
Bagstags vippebeslaget kan ikke mere købes som standard. Beslaget må laves specielt af rustfrit stål af en smed. Prøv først med træhåndtag og line for at bestemme længde og placering af armen, for det afgør hvor meget bagstaget kan slækkes. Afhængig af størrelsen skal smeden have 1000-3500 kr. for et par, og det skal sammenlignes med prisen for to små spil til bagstag til i alt 2000-7500 kr.
Bagstag er normalt af ”stiv” rigwire, men de nederste 2-3 m ved vippebeslaget skal være af ”blød” bøjelig wire (som til wirefald), for den skal gennem skiver og blokke. Den stive og den bløde wire samles med kovse af et riggerfirma. Alternativt kan hele bagstaget være af blød wire.
Hej
Jeg er den heldige ejer, af en mahognig sejlbåd fra 1954, som netop har vippe bagstag. Jeg har undret mig meget over beslagene, men efter at have læst artiklen giver det mening. Jeg har et spørgsmål som jeg håber du også kan give mig svar på, skal weiren gennem blokken på dækket og derefter fastgøres i vippebeslaget? Jeg kan fortælle den er marconi rigget.
NPPOoB zwrnlppebruy, [url=http://zqlpntzggion.com/]zqlpntzggion[/url], [link=http://ldgvsmumtdnc.com/]ldgvsmumtdnc[/link], http://kwrwswcurzas.com/