Skrå overkanter på trælugen


Den gamle kahytsluges nedre kant slibes skrå, så vand løber af. Én hånd til trekantsliberen og én hånd til en bøjelig japan-spartel, så fyldingens tynde krydsfinér ikke ødelægges.

            Mange luger er lavet forkert, så regnvand bliver stående på de smalle kanter ved rammer og lister, og så mørnes lugen, selv om den er af teaktræ.<br />

Alle kanter og lister skal have skrå overside, så vand løber af uden at samle sig. Gerne en 45 graders skråning.
Birger Thomsen havde en ældre IF-sejlbåd som så mange andre med netop sådan en forkert kahytsluge. Den var med-taget af vejr og stillestående vand. Han fandt på at skrå-slibe kanten med en trekant-sliber (deltasliber) med groft slibepapir. Samtidig holdt han en bred, bøjelig ”japan-spartel” mod lugens fylding, så maskinen ikke sleb i fyldingens ganske tynde yderkrydsfinér. Ganske enkelt. En overfræser kunne også bruges, men det kræver øvelse og en overfræser med det rigtige fræsejern.
En øvet håndværker kan skære falsen skrå med et skarpt stemmejern og let håndslibning, men hvis du er ”amatør” vil stemmejernet sikkert smutte og ødelægge krydsfineren.
Det er tilstrækkeligt at lave skrå fas på underste liste, hvor vand kan samle sig, men måske er det pænere at lave en 45 graders fas på alle kanterne. Lak vil holde bedre på et skråt eller rundet hjørne end på et skarpt, vinkelret hjørne.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen