En stump kloakrør af plast kan gøre en petroleumslanterne, en flagermuslygte eller måske en kahytslampe til reserve-agterlanterne.<br />
Den kan være god at have på sommertur og på distancekapsejlads, for mørklægges båden ved strømsvigt, så er agterlanternen den vigtigste af alle lanternerne. Kommer en indhentende båd agterfra i mørket, kan du ikke sejle fra den og måske ikke undvige. Og den indhentende båd ser dig for sent, når du ikke har agterlys.
Det er selvfølgelig også galt, hvis rødt og grønt sidelys er slukket, men da har du mulighed for i god tid at gå af vejen for et skib, du møder.
En ankerlanterne, der lyser hele vejen rundt, kan let ændres til også at fungere som agterlanterne. Et stykke plast-rør blev savet ud med ned-stryger, så rørstykket meget let klipses fast på lanternen. Det gav en afdækning, så lanternen kun lyser i den korrekte vinkel på 135 grader agterud.
Man kunne evt. også lave en lidt mindre afdækning, så lanternen lyser mere og kan bruges som hvidt toplys (motorlys) over 225 grader ved motorsejlads.
Plastrøret var 11 cm i udvendig diameter og 10,3 cm indvendigt. Det var en smule for småt til lanternen, men det opslidsede rør passede perfekt, fordi det kunne åbnes og klemmes fast, så det sad uden beslag eller surringer.
Plastrør købes i mange diametre på byggemarkeder, og du kan let finde en, der passer til din lanterne eller kahytslampe. Røret koster kun ca. 30 kr. i længder på 40-60 cm.
Den viste petroleums-ankerlanterne er af godkendt type med prismeglas og indvendigt lampeglas om flammen, som derved giver samme lys som en elektrisk lanterne. Petroleumslampen bliver meget varm øverst i ”skorstenen”, men ikke ud for flammen og prismeglasset, og plastafdækningen er ikke i brandfare.