Så nemt, at det næsten var løgn: Dieselmotoren skulle repareres, og motoren var for tung at løfte ud med håndkraft. Båden stod på land et svært tilgængeligt sted. Måske kunne bådejeren have lavet en galge af bjælker og jernprofiler til en løftetalje.
Men bådejeren valgte den nemmeste løsning: En kæmpekran kunne nå ind over alle forhindringerne og løfte motoren ud. Bådejerens arbejde bestod i at løsne motoren fra fundamentet og at løsne udstødning, brændstofrør, kabler og andre forbindelser. Desuden skulle kahytstrappen og et skot fjernes. Så var der klar til kranen, som tager en meget høj timeløn. Men kranen klarede arbejdet på 10 minutter, så det betalte sig.
Har undervandsskroget haft en mindre reparation, så der er en lille fordybning svarende til tykkelsen af primer og bundmaling? Eller er maling og primer bare skallet af i et lille felt ind til den nøgne gelcoat? Eller er der udkradsede (og helt tørre) huller efter osmoseblærer?
Kort og godt, der er en lille fordybning, som på ny skal have primer og bundmaling.
Først skal området matslibes, så ny maling kan hæfte godt. Det er især vigtigt, hvis den gamle maling er skallet af, så man ser blank gelcoat. Den har simpelthen været for glat, fordi der ikke blev slebet godt nok i sin tid, og derfor er malingen skallet af.
Det er ofte umuligt at slibe en jævn overgang mellem gelcoat og ydersiden af et tykt lag gammel bundmaling. Derfor er det hurtigst at påføre den nye primer med spartel, ikke pensel.
Med spartel kan du lægge et tykt lag i fordybningen uden at der kommer primer på kanterne, hvor primeren alligevel må slibes væk igen. Du kan fylde en lille fordybning op på én gang. Men måske må du også male med pensel til allersidst efter en let slibning.
Bruger du pensel alene får du et jævnt lag primer både i fordybningen og op over kanterne, og du skal male flere gange for at fylde fordybningen op. Bag-efter må du slibe de ekstra tykke kanter væk igen. Det er spild af tid og slibepapir.
Lakering af træ bør ikke ske før temperaturen er over 7-10 grader, gerne mere. Bedst er det, hvis eventuelle skrammer allerede sidste sommer fik en klat lak, så træet er beskyttet mod vinterens fugt.
De sidste forberedelser før søsætningen. Poler fribord, mens båden er på land, mens dæk og overbygning kan vente til båden er søsat og endda til vejret er for surt og blæsende til at sejle i.