Kranløft - hvem har ansvaret?

"Kran væltede med båd på 26 ton". "Kran sænkede sejlbåd". "Sprang for livet da kran knækkede". Det er de skræmmende overskrifter fra tre forskellige løfteulykker i lystbådehavnene i Gilleleje, Kulhuse og Korsør. Og ulykkerne står ikke alene. Havnefogeder og vognmænd løfter i tusindvis af lystbåde ind og ud af vandet hvert år, men sikkerheden i den forbindelse er alt for ringe. Fejlhåndtering af stropper giver de typiske forsikringsskader. Topdanmark, Pantaenius og Codan melder tilsammen om cirka 50 skader om året, der primært skyldes håndteringsfejl.

Hvem har ansvaret, hvis uheldet er ude, når båden løftes af en kran? - denne artikel giver dig svaret.

Køb artiklen - Læs artiklen "Bådene hænger i en tynd strop". Køb artiklen og få den som PDF fil - lige til at læse med det samme.

Læs artiklen gratis som abonnent - er du abonnent, logger du naturligvis bare ind her og læse artiklen under sektionen "Artikler for abonnenter".







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen