Det er en god ide, at gå båden en ekstra gang igennem inden søsætningen der står lige for døren. Især hvis noget skulle gå galt og du skal have gavn af din forsikring.<br />
”Overser du nogle defekter, som senere resulterer i en skade, risikerer du, at bådens kaskoforsikring ikke dækker, netop fordi båden ikke er vedligeholdt. Så gå det hele efter – lige fra søventiler til motorinstallationer og riggen,” siger Riccardo Krogh Pescatori fra Forsikringsoplysningen.
Gennemgå masten
Masten giver typisk anledning til en del skader på sejlbåde. Det kan dels være trætte vanter og beslag eller en dårlig rigning der kan få masten til at knække.
”Hvert eneste år ser vi skader forårsaget af, at masten ikke bliver fastgjort ordentligt. Selv om forsikringen normalt dækker masteskaderne, så vær opmærksom på, at dækningen typisk går til maksimalt 15-25 pct. af bådens forsikringssum,” siger Riccardo Krogh Pescatori.
Rig masten korrekt med Bådmagasinet i hånden
I april nummeret af Bådmagasinet, der er på gaden nu, får du gode råd til det vigtige forårstjek af riggen. Artiklen fokuserer især på de mange både der står tilrigget på land, for riggen slides også om vinteren. Herudover får du en tjekliste med de punkter du bør tjekke inden båden søsættes.
Pas også på tyvene
Du bør også sikre din båd, så du ikke inviterer uvelkomne gæster om bord. Fra 2006-09 tredobledes erstatningerne i forbindelse med tyverier af lystbåde og udstyr fra bådene. Og mange lystsejlere tænker ikke tilstrækkeligt over sikringen af deres båd.
”Du kan for det første gøre det sværere at komme af sted med selve båden ved at styrke fortøjningen med fx hærdede stålkabler, ligesom du kan sætte lås på roret og startspærre på motoren. For det andet kan du gøre det sværere at stjæle udstyr ved at aflåse kahytten ordentligt og bruge alarmer og tænd- og slukure,” siger Riccardo Krogh Pescatori.
”Et andet godt råd er, at du tager så meget udstyr med dig, som du kan, når du forlader båden,” siger han.
Gode råd om hvordan du tyverisikre din båd finder du på