Få styr på sikkerheden inden uheldet er ude


Kommer du ud i hårdt vejr eller sejler om natten, bør du altid bruge livline. Sørg for at du kan komme hele båden rundt med livlinen sikkert fastgjort. Arkivfoto.

             Historien, om sejleren der faldt over bord under Palby Fyn Cup og ved rent helt blev samlet op af SOK, har sat fornyet fokus på sikkerhed til søs. Denne gang er det gode råd, til besætninger der deltagere i distancesejladser, som Dansk Sejlunion giver.<br />


Sejlunionen lægger vægt på, at søsikkerhed handler om godt sømandskab og forberedelse. Forberedelsen består i, at besætningen gennemgår sikkerhedsprocedurerne inden fortøjningerne kastes. Herudover skader træning, i for eksempel at samle en gast op af vandet, ikke.

Tjek-spørgsmål
Anbefalingen er, at gaster og skipper som minimum kan svare på sejlunionens otte tjek-spørgsmål:

  • Kender alle på båden proceduren og placeringen af det udstyr, som skal anvendes, hvis ulykken sker (VHF, MOB-knap, nødraketter)?

  • Hvordan kontakter jeg andre både eller land, hvis der opstår en ulykkessituation?

  • Hvis jeg ikke har elektronik til hjælp, hvordan fastlægger jeg hurtigt bådens position?

  • Er alle om bord bekendt med placering af værktøj, som skal anvendes ved ulykker og havari (kniv, wiresaks, førstehjælps kasse og andet)?

  • Falder en person over bord, er lys i redningsvesten med til betragteligt at øge chancen for at blive fundet. Er det et krav for besætningen, at man har lys i redningsvesten?

  • Er der en redningskrans med lysbøje og kasteline om bord?

  • Vigtigst er at blive om bord. Er båden være udstyret sådan, at man uanset placering på båden let og sikkert kan gøre sin livline fast?

  • Er der regler for hvordan, man om natten færdes rundt på båden? Med eller uden livline?

    Der kan nævnes meget mere udstyr og mange flere procedurer, som er med til at øge sikkerheden. Men udstyr og procedurer skal naturligvis tilpasses båden, besætningen og den sejlads, man deltager i.

    Husk at lytte på kanal 16
    Tjek-spørgsmålene er blot en brøkdel af de potentielle sikkerhedsprocedurer, der bør gennemgås alt efter bådens størrelse, besætningen og den sejlads man deltager i.

    Et sidste huskeråd fra sejlunionen er, at alle både med VHF om bord er forpligtigede til at lytte på kanal 16. Hvis man er i nærheden af et ulykkessted skal man melde sig melde sig og gå til assistance.






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen