Ugens sejlertips er en ny tradition her på baadmagasinet.dk – hver uge kigger vi på et nyt emne, og kommer med nyttige råd og vink. Det kan være tur- eller kapsejladsorienteret, det kan være rettet mod begyndere eller erfarne sejlere; det vil variere fra uge til uge. Det som er fælles for alle vores Sejlertips, er at de er hentet fra Sejlerbogen.
Et grundigere kig
Sidste uge kiggede vi på hvordan man egentlig udnytter vindskift. Artiklen forklarede det fra bunden, tilpasset nye kapsejlere (læs artiklen her). Men vi lovede at vende tilbage med et grundigere kig på de forskellige måder man håndterer henholdsvis periodiske og permanente vindskift – dvs. vindskift der bevæger sig frem og tilbage flere gange på en og samme kryds, og vindskift der bliver ved med at dreje i samme retning lige så længe som krydset varer. Det er nemlig to helt forskellige situationer, med hver sin strategi.
Vend på skralder – hver gang
Hvis vinden skifter frem og tilbage (periodiske eller rytmiske skift) kan du ganske enkelt vende hver gang vinden skifter mod dig, og ideelt set sejle hele vejen til topmærket på en rummer. Det eneste, du behøver at gøre, er at mærke hvornår vinden drejer – når du møder en skralder – så du ved hvornår du skal vende. Lige præcis sådan sejler man på periodiske skift. Det kan være utrolig effektivt! Når der er tydelige periodiske vindskift, og du er i rytme med dem, kan du tjene mere på det, end på noget andet.
Hvid båd og grå båd runder bundmærket samtidigt. Hvid båd går mod højre, grå båd mod venstre. Snart begynder vinden at dreje mod højre. Hvad skal de gøre? Her ser du to måder, de hver især kan reagere på, og hvad konsekvenserne bliver. Den gule linje på tværs af vindretningen markerer afstanden mellem bådene (på netop dét stadie af krydset). Tegningen her er beskåret – den fulde version med forklarende tekst findes i Sejlerbogen.
Permanente skift anderledes
Men hvis vinden bliver ved med at dreje samme vej i lige så lang tid som krydset varer, så er det en helt anden situation. Så taler vi om et permanent skift. Den skralder, du skal bruge for at kunne vende og sejle på en rummer også på modsat halse (og dermed nyde godt af en rummer, også når du skal tilbage ind over banen) – den kommer aldrig. Du skal med andre ord sejle en del af det her kryds på en skralder. Hvordan udnytter du den situation bedst muligt?
Sejl mod skiftet
Start altid med at sejle mod et forventet permanent skift – gerne på en skralder – ideelt set helt til du kan vende i en situation, hvor du derefter kan sejle hele vejen til mærket på en tiltagende rummer. På den måde vil du sejle kortere vej end både, som lægger ud med at sejle på en rummer, og først senere vender ind mod mærket, når vinden har drejet endnu mere. Husk at det indebærer, at du skal vende et pænt stykke under layline – hele ideen er jo, at skiftet skal kunne løfte dig op mod layline i løbet af den resterende del af krydset, ideelt set uden at du behøver at vende igen. Kig på tegningen her i artiklen!
{redmod}Farligt, men bedst på kanterne
Dilemmaet er selvsagt, at udviklingen af vindskift aldrig er helt forudsigelig. Derfor er det farligt at havne for tidligt ude i banens yderkanter. Hvis vinden drejer tilbage, bliver tabet stort. Men tør du tage chancen på at et vindskift varer hele resten af krydset, så tjener du altså på at sejle længere ind i det (forblive længere på en skralder) end konkurrenterne (forudsat at du ikke forsejler dig/ender op uden for layline).
Ved permanente skift er der med andre ord mest at tjene ude på kanterne. Husk at helt ude på layline kan du ikke længere tjene på vindskift, uanset hvilken vej de kommer; ved en skralder taber du til bådene til læ, og ved en rummer forsejler du dig, og bådene til læ står op til mærket.
Periodisk eller permanent skift?
Det er altså to måder at håndtere vindskift på – er det tale om periodiske vindskift, vender du hver gang vinden drejer mod dig, altså hver gang det opstår en skralder. Er det tale om et permanent skift, gælder det om at befinde sig længere i skiftets retning end konkurrenterne.
Men hvordan kan du vide, hvad der er hvad? Svaret er, at det kan du heller ikke. Men du kan have en begrundet mistanke. Spørg dig selv: Tror jeg mest på, at det her er et periodisk skift, eller er der grund til at tro, at skiftet er permanent? Her kommer dine forberedelser inden start ind i billedet, samt det du har lært indtil nu i sejladsen. Selvfølgelig hjælper det også at have generel kapsejladserfaring. Kig også på konkurrenterne andre steder på banen – vinden kan variere fra sted til sted på banen, både i retning og styrke.