Bagsiden: Dum, Dummere, Dummest?

Og venner, umiddelbart ser det ikke for godt ud? Jamen den harmoni, der skulle præge dansk sejlsport, kommer ikke særlig meget til ordlyd i de sidste ugers kommentarer. Hold da kæft, venner – I er da en flok uforbederlige brokrøve...

Når det gælder Spækhugger dramaet, er det svært objektivt at uddele titlerne: Dum, Dummere, Dummest?. Den gode Peder Wolsing kunne med få ord have undgået al balladen. Den gode Borgstrøm kan med rette godt føle sig trådt på, selv om alle involverede har brugt masse af ord på at forklare sig. Måske har den gode Borgstrøm også en lille bitte aktie i ulykkerne?

Spinatbedet trådt ned

Jeg skal ikke gøre mig til dommer, om hvem gjorde hvad, hvornår? Men når Borgstrøms gast, den mediekendte Steen Ammentorp, som tilmed var gast hos Borgstrøm den ulykkelige aften, går på banen med kommentaren: "Allan lyder faktisk lidt sur, og en af Peters store styrker er at holde et godt humør, sober tone og fokus ombord på et "skiv", så måske en coach tur eller to til foråret, og humøret hos den gode Borgstrøm vil være i top igen". Så er ethvert kendt spinatbed i sejlsportens køkkenhave, da trådt helt ned. Måske kandiderer Steen til æren: Dum, Dummere, Dummest?

Hele vejen igennem har Wolsing optrådt som coach – og talsmand for et unavngivet pigeteam, som jeg i hvert fald ikke kendte identiteten på. Jeg blev dog klogere, for pigerne stod da ikke tilbage – godt nok først ni dage efter den første artikel. Klar med blandingen af en dunk benzin krydret med en kampklar håndgranat. Som de udtrykker sig: "Vi lidt kede af, at Bådmagasinet ikke har givet os mulighed for at svare på Allan Borgstrøms indlæg, jamen havde de ikke Wolsing som coach og talmand? Måske står Peter klar til at tage stafetten og æren: Dum, Dummere, Dummest?

Holde en ordentlig tone

Deres budskab fejler nu ikke noget: "Vi blev gladere kapsejlere. Men glæden kan vise sig at blive kort, hvis en ordentlig tone iblandt os og i omtalen af hinanden ikke kan holdes". Her har "pigerne" fat i noget essentielt, som alle aktive sejlere burde noterer sig. Men holde det glade budskab tilbage så længe i den aktuelle og ofte ophedede debat viser, at heller ikke pigerne her har klart udsyn og nødvendig handlekraft. Beklager piger, men det er altså min mening her på "Bagsiden".

Kommentarerne efter artiklen "Mumm Stelton i frisk luft" viser, at pigernes kloge budskab ikke er gået klart ind. Som "Henrik" skriver i sin kommentar: "Det grænser til flovt. Vedbæk Sejlklub bør stamme op omkring banen".

Det er derfor så befriende og egentlig min inspiration til ugens "Bagside". Når Charlotte Andersen, formand for Svanemøllekredsen efterfølgende skriver: "Utroligt ærgerligt, at det altid er så meget kritik af de arrangerende sejlklubber og de frivillige kræfter". Venner, forstod i den? Også i Vedbæk har en gruppe mennesker brugt enorme personlig ressourcer på at gøre det bedst mulig for alle os sejlere. Det er jo ikke med deres gode – slet ikke onde - vilje, når et mærke driller. At resultaterne hænger lidt i teknikken.

Lad os komme hinanden ved

Og så til den kommende vintersæson, samværet i sejlklubben stopper ikke fordi kalenderen siger jul, kulde, og det der er værre. Lad os dog mødes rundt om i de mange klubhuse, lad os dog få en række arrangementer op og stå - hele vinteren igennem? Hvorfor ikke få en fælles lørdags frokost, måske ikke hver lørdag – men så en gang hver måned? En vinter gallamiddag med masser af spas, sjov og sejlerhistorier. Find det pæne festtøj frem, få fruerene skruet op i stilletterne og skab stemning i sejlklubben. Inviterer tosserne fra naboklubben, så er der i hvert fald noget at snakke om? Eksempelvis, hvem er Dum, Dummere, Dummest?

Skal vores elskede sport have en fremtid, skal den bygges på andet en "brok". Det hjælper ikke, at det er den sureste fællesnævner, der sætter dagsorden i dansk sejlsport. I må vise lidt begejstring - bare lidt. Være stolte over vores fælles interesse. Huske at alle i sejlsporten gør det så godt, som det er dem menneskeligt og intellektuelt muligt, så forvent ikke for meget. Så bliver du ikke skuffet.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen