Hvorfor kan de i Vedbæk få næsten 1.000 sejlere mobiliseret når de traditionsrige storbåds DH sejladser er dødende?
Vedbæk Sejlklub er hverken blandt Øresunds største, endsige blandt de mest aktive. Alligevel lykkedes klubben, år efter år med dette dagsarrangement, altid 1. søndag i oktober. Under forskellige navne er arrangementet løbet af stablen, lige så længe jeg kan huske og lige så sikkert som juleaften. Det aftvinger "Bagsidens" fulde respekt.
Hvorfor kan Vedbæk Sejlklub så meget, som andre sejlklubber "kløjs i"?
Indbydelsen siger jo rigtig meget, for søndag er for alle, både de rutinerede halvproffer og til de glade sejlerskole-besætninger. Sejladsen er en kombination af både distance og banekapsejlads med masser af udfordrende mærkerundinger. Det er ikke naturgivent at den hurtigste båd vinder, her giver mantraet: "Hellere lille og kvik, end stor og ....." god mening. Evnen til at sejle sammen, betyder nok meget mere end farten.
Så er det lige så vigtigt, at sejladsen overstås på en søndag, der er moleøl og hygge for alle om eftermiddagen og jævnfør programmet går alle de frivillige til fælles spisning kl. 18.00. Den slags kapsejlads kan håndteres i småstressede familiers fælles planlægning.
Der skal mange frivillige til sådan store arrangementer, også her oplever jeg Vedbæk Sejlklub gør en forskel. Både fælles spisning søndag efter strabadser, dels stor medhjælperfest efterfølgende lørdag. Kort sagt Vedbæk Sejlklub gør de mange frivillige kapsejladsens virkelige helte.
Men kunne der ikke komme endnu flere? Faktum er at antallet af både til DH-kapsejladser er støt faldende, mens det er stigende for turfelter uden DH licens. Sidste uges Øresund Rally Cuise, er da det ekstreme bevis på tesen.
Egentlig, har jeg selv under ugens bagside skrivning følt mig stadig mere fristet. Fristet til at melde mig til søndagens sejlads. Godt nok er det flydende sommerhus ikke rigtig "fit for race", men hvor der er vilje er der vel også en vej frem og glæden ved at deltage, samle en flok af de gamle drenge og sammen få en sublim legedag på Øresund er bestemt tilstedet.
Lystløgnerne fra DMI lover jo fremragende efterårsvejr, masser af sol og luft. Alt sammen noget vi glade amatører kan håndterer, uden større risiko for liv, legeme og materiel.
Men ak!
Så hvorfor ikke Lassen, jamen undskyldninger er mange. Men en formel af slagsen er det manglende DH målerbrev. Vi har ikke brugt energi på at forny målerbrevet de seneste mange mange år, skibet er jo et sommerhus – og antallet af puder giver ingen brugbar respit. Jeg tror at mange glade sejlere som mig mister de få fantastiske øjeblikke på vandet, fordi vi først skal hele regelrytteriet igennem. Kort sagt vi gider ikke, bare fordi vi vil sejle 1- 2 kapsejladser om året.
Klippekort
Lav dog et klippekort til os almindelige sejlere, I kan sejle 3 eller 5 sejladser i en hygge klasse for os selv, lad os have det fornøjeligt ude på vandet og inde i havnen. De gode placeringer kommer vi så aldrig i nærheden af, men det gjorde jeg personlig heller aldrig – ligegyldigt hvor opdateret mit DH bevis end var.
At det kan lade sig gør beviser de nede i Roskilde fjord og på Isefjorden. Sejladsen "Sjælland Rundt på Indersiden" har flere med. Der deltager flere i turfeltet end i kapsejladsfeltet, og de samler da så mange deltagne både at der er regulær trængsel på vandet.
Et andet godt koncept er Orø Rundt ClassiC. Dem med gyldig DH bevis sejler benhård kapsejlads den ene vej rundt om øen, og tursejlere den anden vej rundt. Kapsejlerne sejler for at vinde, og tursejlerne sejler bare om at komme først. Jamen, mageløst enkelt.
Jeg er desværre ikke med på søndag! Drømmene døde ved et enkelt check i familiekalenderen. Vigtigere ting var tastet ind - mine våde drømme på Øresund må forblive drømme. Surt show, jeg vil tænke på Jer.